S.O.S Vouwdak OpenAir Lupo motortje

Alle informatie omtrent de Lupo & Arosa op technisch grondvlak

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

S.O.S Vouwdak OpenAir Lupo motortje

Berichtdoor Olivier k » 15 jul 2018 14:24:34

Hallo allemaal!

Mijn naam is Olivier en ik ben nu bijna 3 jaar in het bezit van een Lupo 1.4 5v OpenAir uit 2002. Hij heeft inmiddels 139k op de teller en loopt als een trein(tje)

Toen ik de auto kocht deed alles het naar toebehoren, zag er goed uit, lag strak op de weg alleen maakte het dak motortje toen al aardig wat geluid..
Ik wist niet precies hoeveel geluid dit hoorde te maken en zag het niet als iets ernstigs maar helaas naar een jaar ging het vouwdak ineens niet meer open terwijl het motortje wel door ratelde, af en toe drukte ik het dak wat mee en ging hij soms wel open of dicht.

Naar anderhalf jaar ging het dak helemaal niet meer open of dicht maar vreemd genoeg, tot op de dag van vandaag ratelt het motortje nog steeds door als ik de knoppen bedien.

Ik bracht de auto naar de garage en deze constateerde dat er een defect in of rondom het motorje zou zitten.
Vervolgens kwamen ze met een offerte van 650 euro :wtf 800 euro bij Huiskes kokkeler) :cirkel

Nou weet ik dat het motortje handmatig dicht kan worden gedaan met een bepaalde imbus sleutel die meegeleverd is met de auto, ook weet ik dat er een aantal tandwieltjes in dat motortje zitten inc een kunststoffen tandwieltje en deze zou eerder slijten dan de rest van de componenten in het motortje.

Mijn vragen :

- Is een restauratie mogelijk indien een kunststoffen onderdeel in het motortje het defect veroorzaakt?

- is het mogelijk om het vouwdak van de auto op een of andere manier (d.m.v een technische aanpassing) handmatig open te doen?

- Heeft Volkswagen al een oplossing hiervoor? (nieuw type motortje ontwikkelt of iets dergelijks..)?

- Mocht ik er een nieuw motortje in zetten, hoe groot is de kans dan dat er weer een defect ontstaat en hoelang zal dit duren?

I'll desperately await thy responses :ridder
Olivier k
Nieuw lid

Re: S.O.S Vouwdak OpenAir Lupo motortje

Berichtdoor emielvanputten » 28 jul 2018 22:25:35

er kunnen een paar dingen aan de hand zijn. en dat hoeft niet meteen het motortje te betekenen.

1. in je opendak zitten 2 nylonkoorden met een vertanding op dit koord, Als deze vertanding weg is kan het motortje draaien maar er zal niks meer gebeuren.

2. 1 van de tandwielen is defect.

3. de aandrijving van 1 van de tandwielen verloopt via een stalen stift die door veerdruk in een tandwiel gedrukt wordt.
Wanneer deze veer lam is, draait het motortje wel, maar er zal niks gebeuren.

wat je zelf even kan doen, is het motortje demonteren en aan de 12v leggen. en eens kijken wat er wel en niet gebeurd.
Wanneer het laatste tandwiel wat naar het daksysteem draait, en je dit met de hand niet kan tegenhoud.
Dan verdenk ik eigenlijk neer het koord met vertanding dan de motor.

niet motortje kopen kan altijd natuurlijk, ze zijn niet beter maar wel nieuw.
je zou ook even op ebay of onderdelenlijn kunnen kijken

en nu een kort antwoord op je vraag.
1 ja, maar koop een nieuw motortje (tenzij de stift is gebroken)
2, nee die noodsleutel breekt een keer af. niet gebruiken behalve bij NOOD
3 nee en zullen ze ook niet maken
4 100% wanneer is natuurlijk niet bekent, misschien 1 jaar misschien 10 jaar.
emielvanputten
Opper spammer

Keer terug naar Techniek & Onderhoud