Het zal namelijk niet de eerste keer zijn...
Zoals bekend zijn de VW motoren die in de Lupo's geleverd zijn onder bepaalde omstandigheden niet vorstbestendig, met als gevolg dat je motor vastloopt.
Herkenbaar zijn hieraan het olielampje wat vaak direct gaat branden en een motor die uit zichzelf uitvalt.
Eigenlijk kan iedere motor hiermee te maken krijgen, maar het punt is dat het bij ''onze'' motoren te vaak voor is gekomen zeg maar.
Het probleem heeft niet direct iets te maken met de motor zelf, maar wel met de olie die in de motor zit.
Hiervoor is een ombouwsetje in omloop, deze is gewoon bij de dealer te verkrijgen en zou in sommige gevallen zelfs nog onder garantie moeten vallen.
Het probleem is dat de olie in het blok vanaf de start al niet rondgepompt kan worden, omdat de leidingen dichtgevroren zitten.
Eigenlijk zit het vanaf de start dus eigenlijk al fout, maar je motor heeft dit nog niet direct door, waardoor je het zelf ook niet opmerkt.
De olie die op dat moment nog in je blok aanwezig is en dus ook niet weg kan, wordt na de start heel snel warm waardoor je op een later moment ineens een signaal/melding krijgt op je klokkenwinkel (rood olielampje).
In de meeste gevallen proberen de mensen na die melding nog snel even door te rijden totdat ze ergens veilig kunnen parkeren of door terug te rijden ofzo, maar daar zit hem dus net de fout.
Op het moment dat hij die melding geeft, zit hij eigenlijk al op een cruciaal punt.
Als je toch blijft doorrijden wordt de motor van binnen zo warm (je zuigers kunnen immers niet meer met ''verse'' olie gesmeerd worden), dat je motor uiteindelijk dus zal vastlopen.
Ook komt het regelmatig voor dat mensen de auto alvast starten om vervolgens de ruiten ijsvrij te maken.
In dat geval heb je niks in de gaten en als de motor plots af slaat ben je al te laat.
Het enigste wat je kan doen, als je die melding krijgt, is je auto onmiddelijk aan de kant zetten en je motor uitzetten.
Het probleem is alleen, dat dit het probleem zelf niet oplost, je zit immers nog steeds met die bevroren leidingen, maar je bent uiteindelijk erger voorkomen.
Het is dus niet zo dat je olie verliest, maar het kan dus gewoon niet circuleren.
Het probleem zit hem ook vooral in de hoeveelheid water dat er bij je olie zit toegevoegd.
Dat er zich water bij je olie vormt is normaal, daar ontkom je niet aan (condens).
Zoals je zelf wel zal weten, is water zwaarder als olie, waardoor de olie gaat drijven.
Het beetje water dat zich dan onderin je systeem bevind, zal dan ook bij lage temperaturen bevriezen, met dichtgevroren leidingen als gevolg.
Als je vaak lange stukken rijd, dan verdampt tijdens het rijden normaal gesproken dit aanwezige water, waardoor je enkel pure olie over houd.
Rijd je vaak korte stukken, dan krijgt het aanwezige water niet de mogelijkheid om te verdampen, waardoor dit zich alleen maar blijft ophopen.
En wat is nu wel lang genoeg en wat niet vraag je je dan natuurlijk af... om dat te kunnen zien moet je aan de onderkant van je olievuldop kijken.
Als je motor telkens warm genoeg wordt is hier niks aan te zien, maar komt je motor telkens niet aan de juiste temperatuur, dan is dit te zien aan de zogenaamde sludge, een soort mayonaise-achtige substantie die zich onder je dop hecht.
Soms is hier ook aan te zien of je koppakking lek is of niet, maar daar gaan we in dit geval niet vanuit.

Met mijn Lupo GTI is er voorheen o.a. ook korte afstanden mee gereden en dit is dan wat je vervolgens kan zien:

Maar nu is er dus door volkswagen een systeem in omloop dat bevriezing deels zou moeten verhelpen.
Het is een verwarmingselement in omloop die je systeem zo verwarmt, dat het aanwezige water niet meer de mogelijkheid krijgt om te bevriezen.
Er zullen altijd haken en ogen aan zitten wat betreft die coulanceregeling van VW, maar het systeem is zondermeer een verbetering.
Ik weet niet wat het kost als je het uiteindelijk toch zelf zou moeten betalen (heb het zelf eerlijk gezegt ook nog niet gemonteerd), maar het zal maar een fractie zijn van de mogelijke schade die je auto op zou kunnen lopen, zonder dit systeem.
Het is dat ik elke dag redelijk wat kilometers maak, waardoor ik buiten de risicogroep zou moeten vallen, maar ook ik begin eraan te denken om dit systeem gewoon te gaan monteren (het kan immers nooit kwaad).
Veel tekst, maar ik hoop dat het zo wat duidelijk is.
Grz,
Hans