Vastgelopen motor tijdens winterperiode

Alles over het motorische gedeelte. Spruitstukken etc.

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

Vastgelopen motor tijdens winterperiode

Berichtdoor H A N S » 16 nov 2010 20:39:47

De winter breekt weer op, dus het is weer tijd om op op een aantal punten te gaan letten.
Het zal namelijk niet de eerste keer zijn...

Zoals bekend zijn de VW motoren die in de Lupo's geleverd zijn onder bepaalde omstandigheden niet vorstbestendig, met als gevolg dat je motor vastloopt.
Herkenbaar zijn hieraan het olielampje wat vaak direct gaat branden en een motor die uit zichzelf uitvalt.

Eigenlijk kan iedere motor hiermee te maken krijgen, maar het punt is dat het bij ''onze'' motoren te vaak voor is gekomen zeg maar.
Het probleem heeft niet direct iets te maken met de motor zelf, maar wel met de olie die in de motor zit.
Hiervoor is een ombouwsetje in omloop, deze is gewoon bij de dealer te verkrijgen en zou in sommige gevallen zelfs nog onder garantie moeten vallen.

Het probleem is dat de olie in het blok vanaf de start al niet rondgepompt kan worden, omdat de leidingen dichtgevroren zitten.
Eigenlijk zit het vanaf de start dus eigenlijk al fout, maar je motor heeft dit nog niet direct door, waardoor je het zelf ook niet opmerkt.
De olie die op dat moment nog in je blok aanwezig is en dus ook niet weg kan, wordt na de start heel snel warm waardoor je op een later moment ineens een signaal/melding krijgt op je klokkenwinkel (rood olielampje).
In de meeste gevallen proberen de mensen na die melding nog snel even door te rijden totdat ze ergens veilig kunnen parkeren of door terug te rijden ofzo, maar daar zit hem dus net de fout.
Op het moment dat hij die melding geeft, zit hij eigenlijk al op een cruciaal punt.
Als je toch blijft doorrijden wordt de motor van binnen zo warm (je zuigers kunnen immers niet meer met ''verse'' olie gesmeerd worden), dat je motor uiteindelijk dus zal vastlopen.
Ook komt het regelmatig voor dat mensen de auto alvast starten om vervolgens de ruiten ijsvrij te maken.
In dat geval heb je niks in de gaten en als de motor plots af slaat ben je al te laat.

Het enigste wat je kan doen, als je die melding krijgt, is je auto onmiddelijk aan de kant zetten en je motor uitzetten.
Het probleem is alleen, dat dit het probleem zelf niet oplost, je zit immers nog steeds met die bevroren leidingen, maar je bent uiteindelijk erger voorkomen.
Het is dus niet zo dat je olie verliest, maar het kan dus gewoon niet circuleren.

Het probleem zit hem ook vooral in de hoeveelheid water dat er bij je olie zit toegevoegd.
Dat er zich water bij je olie vormt is normaal, daar ontkom je niet aan (condens).
Zoals je zelf wel zal weten, is water zwaarder als olie, waardoor de olie gaat drijven.
Het beetje water dat zich dan onderin je systeem bevind, zal dan ook bij lage temperaturen bevriezen, met dichtgevroren leidingen als gevolg.

Als je vaak lange stukken rijd, dan verdampt tijdens het rijden normaal gesproken dit aanwezige water, waardoor je enkel pure olie over houd.
Rijd je vaak korte stukken, dan krijgt het aanwezige water niet de mogelijkheid om te verdampen, waardoor dit zich alleen maar blijft ophopen.
En wat is nu wel lang genoeg en wat niet vraag je je dan natuurlijk af... om dat te kunnen zien moet je aan de onderkant van je olievuldop kijken.
Als je motor telkens warm genoeg wordt is hier niks aan te zien, maar komt je motor telkens niet aan de juiste temperatuur, dan is dit te zien aan de zogenaamde sludge, een soort mayonaise-achtige substantie die zich onder je dop hecht.
Soms is hier ook aan te zien of je koppakking lek is of niet, maar daar gaan we in dit geval niet vanuit. :wink:

Met mijn Lupo GTI is er voorheen o.a. ook korte afstanden mee gereden en dit is dan wat je vervolgens kan zien:

Afbeelding

Maar nu is er dus door volkswagen een systeem in omloop dat bevriezing deels zou moeten verhelpen.
Het is een verwarmingselement in omloop die je systeem zo verwarmt, dat het aanwezige water niet meer de mogelijkheid krijgt om te bevriezen.
Er zullen altijd haken en ogen aan zitten wat betreft die coulanceregeling van VW, maar het systeem is zondermeer een verbetering.
Ik weet niet wat het kost als je het uiteindelijk toch zelf zou moeten betalen (heb het zelf eerlijk gezegt ook nog niet gemonteerd), maar het zal maar een fractie zijn van de mogelijke schade die je auto op zou kunnen lopen, zonder dit systeem.

Het is dat ik elke dag redelijk wat kilometers maak, waardoor ik buiten de risicogroep zou moeten vallen, maar ook ik begin eraan te denken om dit systeem gewoon te gaan monteren (het kan immers nooit kwaad).

Veel tekst, maar ik hoop dat het zo wat duidelijk is.

Grz,
Hans
Cars:
Seat Arosa 1.4 8v
VW Lupo 1.6 16v GTI
Citroën Xantia 1.8 16v
H A N S
Moderator

Re: Vastgelopen motor

Berichtdoor Sanny » 16 nov 2010 21:20:12

Wauw, wat super geschreven! Zelfs ik snap het haha :lol:

Ik rij echt altijd korte stukken, het is precies 7 minuten naar mn werk... :roll:
Zal mn vuldop eens gaan checken..
- VW Lupo 1.4, rood, 1998 (ex)
- VW Lupo FSI 1.4, zwart, 2001 (ex)
- VW Lupo 3L 1.2 TDI, groen, 2001 (ex)
- Renault Twingo II, 1.5 DCi Dynamique, Phase II, zwart, 2012 (huidig)
Sanny
Freak

Re: Vastgelopen motor

Berichtdoor Exgast » 16 nov 2010 23:06:34

Ik heb nog nooit een Lupo-diesel gezien met een vastgelopen motor.

MAar idd een benzine lupo heb ik vaak genog in de winter voor een scherpe prijs gezien op mp.nl

thnx voor de tips
Exgast
Wannabe stalker

Re: Vastgelopen motor tijdens winterperiode

Berichtdoor MeerArosa » 16 nov 2010 23:23:20

Zeer nuttig Hans, heb nog wel eventje de topic titel aangepast.
Een nuttige aanvulling zou nog zijn: hoe herken of m'n auto de aanpassing als heeft. Kortom een paar foto's.
Afbeelding
MeerArosa
Moderator

Berichtdoor Shag » 16 nov 2010 23:26:45

zijn hier in het verleden genoeg horrorverhalen voorbijgekomen wat betreft de vrieskou + lupo's... beware folks! voorkomen is beter dan genezen! 8)
Pure Silver R53
Shag
Freak

Berichtdoor Jeroenn » 17 nov 2010 07:46:22

Hans, goed dat je er nu mee komt!
Had er inderdaad ook aan zitten denken het gewoon uit voorzorg te monteren, arosa blokkie is toch hetzelfde.
Ik weet niet of daar ook coulance op zit maar misschien kunnen we een groeps inkoop doen ofzo?

Ben liever de kou voor dan dat de kou mij voor is :P
Cars:
Lupo 1.6 16v GTI
Arosa 1.4 8v

Ex cars:
Lupo 1.2 6v TDI
Lupo sport 1.4 16v
Arosa 1.4 8v
Jeroenn
Opper spammer

Berichtdoor Xtreme » 17 nov 2010 09:17:11

Hans, een mooi iniatief.. 8)

Hier nog meer topic, waaronder je beginpost..
Diverse topics uit het verleden:
Bevroren motor en de ombouwkit
Bevroren motor vragen en antwoorden
Te koop
Lupo dood ?

Het tweede topic staan ook handige foto's.
Laatst bijgewerkt door MeerArosa op 17 nov 2010 09:34:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Links aangepast naar het huidige forum, in plaats van het back-up forum.
Xtreme
Über spammer

Berichtdoor michaellupo » 17 nov 2010 09:18:39

een goed alternatief kan zijn:

- fles forté motorflush toevoegen aan je motorolie. (ik kies altijd voor warme motor/olie)
(op het flesje staat 20-25min laten draaien met verhoogd stationair toerental)

- de motor zeker een half uur laten draaien met 3000tpm (benzine)

- olie aftappen, nieuw filter, nieuwe olie.. en dan geen spul van de Hema.. maar MPM, Castrol, enz

doe dit vaak bij auto's met een witte binnenkant van olievuldop, en 9 van de 10x is het witte aan de binnenkant ook weg..
terwijl dit een zeer moeilijk te bereiken plek is voor de olie (helemaal bovenin je motor)

op deze manier haal je het meeste vocht uit je blok/olie en heb je dus minder kans op bevriezen.
mocht je het nog steeds onzeker zijn, kun je altijd voor de standkachel kiezen..
Afbeelding
het ideale vakantie gevoel.. ..kleuren vervagen
michaellupo
Wannabe stalker

Berichtdoor Dennis_ » 17 nov 2010 09:28:49

michaellupo schreef:een goed alternatief kan zijn:

- fles forté motorflush toevoegen aan je motorolie. (ik kies altijd voor warme motor/olie)
(op het flesje staat 20-25min laten draaien met verhoogd stationair toerental)

- de motor zeker een half uur laten draaien met 3000tpm (benzine)

- olie aftappen, nieuw filter, nieuwe olie.. en dan geen spul van de Hema.. maar MPM, Castrol, enz

doe dit vaak bij auto's met een witte binnenkant van olievuldop, en 9 van de 10x is het witte aan de binnenkant ook weg..
terwijl dit een zeer moeilijk te bereiken plek is voor de olie (helemaal bovenin je motor)

op deze manier haal je het meeste vocht uit je blok/olie en heb je dus minder kans op bevriezen.
mocht je het nog steeds onzeker zijn, kun je altijd voor de standkachel kiezen..

Dit is mij ook eens door de dealer aangeraden, maar sterk afgeraden door een andere.. je zou je uitlaat hierna kunnen weggooien..
Dennis_
Opper spammer

Berichtdoor Jeroenn » 17 nov 2010 10:56:14

Volgens mij heeft Daan deze gemonteerd gelijk bij aankoop van zijn lupo ( ex van koination ).
Hij moet weten hoe het zit en of het zelf makkelijk te doen is.
Cars:
Lupo 1.6 16v GTI
Arosa 1.4 8v

Ex cars:
Lupo 1.2 6v TDI
Lupo sport 1.4 16v
Arosa 1.4 8v
Jeroenn
Opper spammer

Berichtdoor michaellupo » 17 nov 2010 11:33:27

Arosa Sport schreef:
Dit is mij ook eens door de dealer aangeraden, maar sterk afgeraden door een andere.. je zou je uitlaat hierna kunnen weggooien..

uitlaat weggooien?? dat heeft hier echt helemaal niets mee te maken..
het enige, wat ik sterk afraad:

forté diesel conditioner..
het reinigt het totale diesel syteem echt super.. maar het moet door je verstuivers eruit :boom
gevolg.. je verstuivers zitten verstopt.. met alle problemen van dien..

Forté benzine conditioner..
hetzelfde verhaal.. alleen is dit bij normale injectoren nog niet zo erg
bij FSI GDI TFSI motoren moet je het dus niet doen, om dezelfde redenen als bij de diesel..

bij een motorflush gaat al het vuil door je aftapplug weer naar buiten.. niet door je uitlaat..
in mijn ogen dus echt klinklare onzin.. heb t nog nooit gehoord of gezien..
Afbeelding
michaellupo
Wannabe stalker

Berichtdoor red lupo » 17 nov 2010 13:27:55

nice uitleg hans!
misschien een idee om dit verhaal (+ eventueel extra foto's uit andere berichten) vast ze zetten zonder dat er onder gepost word voor de duidelijkheid!?
Afbeelding
red lupo
Moderator

Berichtdoor Shag » 17 nov 2010 17:47:51

de auto 30 min laten warmdraaien zou ik ook afraden. Is echt niet goed voor je wagen. 30 min warmrijden is een ander verhaal. In principe moet je bij stilstand je motor gewoon uit hebben, is beter.
Pure Silver R53
Shag
Freak

Berichtdoor fokkes » 17 nov 2010 18:25:04

wat ik mij afvraag is waardoor dat verwarmingselement gevoed wordt.
door de accu neem ik aan.
maar dan moet er dus constant stroom opstaan anders koelt ie af en bevriest het alsnog.
en hoe lang houd de accu dat vol?
fokkes
Opper spammer

Berichtdoor michaellupo » 17 nov 2010 21:58:16

Shag schreef:de auto 30 min laten warmdraaien zou ik ook afraden. Is echt niet goed voor je wagen. 30 min warmrijden is een ander verhaal. In principe moet je bij stilstand je motor gewoon uit hebben, is beter.

waarom??
stationiar kan ik nog enige voorstelling bij hebben..dan is je oliedruk niet optimaal
maar bij 3000 toeren werkt alles optimaal..
belastingskrachten zijn 0 als je niet rijd
massa krachten zijn bij 3000 ook nog goed te overzien, dus hier is niets slechts aan.
wel (zei ik al) de toevoeging in een warme motor gooien. dan heeft het gelijk effect.

fokkes schreef:wat ik mij afvraag is waardoor dat verwarmingselement gevoed wordt.
door de accu neem ik aan.
maar dan moet er dus constant stroom opstaan anders koelt ie af en bevriest het alsnog.
en hoe lang houd de accu dat vol?

bij een standkachel zit ook een timer. dit zet je bijvoorbeeld op 7u als je om half 8 wegrijd met je auto.. zo hoeft hij maar een half uurtje een stroompje te trekken.
je heb ook standkachels op brandstof.. dit kost geen/zeer weinig stroom.

het kan ook dat het een zeer ''heet'' verwarmingselement is. die gelijk voluit gaat verwarmen zodra je:
je deur open doet
contact aanzet

maar dat is allemaal gissen.. maar wel mogelijke opties..
Afbeelding
michaellupo
Wannabe stalker

Volgende

Keer terug naar Motorisch