Goedenavond, heren en dames,
Inmiddels lees ik al een tijdje mee op dit forum en heb me nu maar even geregistreerd. Ik zal mijzelf dalijk (als er een speciaal topic voor is) even netjes voorstellen!
Om maar meteen met de deur in huis te vallen; we hebben wat issues met onze Arosa 16v Sport. De Arosa hebben wij half januari gekocht bij een autobedrijf in Oud-Beijerland. Het betreft hier een zwarte Seat Arosa, bouwjaar 2001. Kilometerstand bij aanschaf was ~117.000km, huidige stand is ~120.000km. Vanaf de aanschaf hebben we al een beetje problemen gehad met de koppeling. Hij trapt zwaar, loopt stroef, pakt lastig aan (moeizaam doseren) etc. Mede dankzij jullie forum heb ik eea. terug kunnen vinden over dit, misschien wel wat zwakke, onderdeel in de Arosa / Lupo. De koppeling zelf is nog niet vervangen, alleen de kabel. Dit leek even afdoende, echter is het wederom raak. Pedaal kraakt, pakt hakerig op etc.
Maargoed, graag wat tips van eventuele techneuten of ervaringsdeskundigen:
- Vermogen? We hebben deze versie gekocht omdat ie lekker gepeperd zou moeten zijn... Nou, helaas.. Acceleratie van 0-100 haal ik never in 10 seconden. (Boekje zegt 9.8 ). Buiten dat vind ik de tussensprints en topsnelheid enorm tegenvallen, krijg ik de auto op top maar moeizaam op de 170 km/h. Maar dan ook echt tergend traag van 120 km/h naar de 170 km/h. Persoonlijk denk ik aan een distributie / ontsteking die niet op tijd staat. Zou iemand dat kunnen bevestigen / ontkrachten? (Ik heb reeds een K&N inleg filter geïnstalleerd).
- Rammel / tik in voorterrein. Rechts voorin is een tik / kraak hoorbaar wanneer we over een bv. klinkerweg rijden. Het geluid klinkt me bekend in de oren; stabilisatiestang. Dit lijkt het probleem duidelijk te veroorzaken; mijn vorige auto heeft eenzelfde geluid gemaakt, oorzaak inderdaad de stabi's. De dealer zei dat het te maken heeft met de wielen (16" met 195-45-16 banden) Wat denken jullie?
- Wat doen jullie 16v's aan olieverbruik? Volgens mij loopt onze Arosa op 5w30. Bij een volgende oliewissel switch ik liever naar 10w40. Wat raden jullie aan? Het verbruik kan ik niet exact meten, omdat ik niet weet wat de dealer bij de afleverbeurt aan olie heeft bijgevuld. Ik heb er laatst 650ml bijgegooid. Momenteel staat ie nog goed op peul, maar is het peil wel wat gezakt.
Ik hoop dat jullie ons wellicht wat tips kunnen geven, of wat ervaringen kunnen delen. In ieder geval bij voorbaat dank!
Peter