Issue's Arosa 16v Sport

Alle informatie omtrent de Lupo op technisch grondvlak

Moderators: DaveyK, Big Pat

Issue's Arosa 16v Sport

Berichtdoor ThAZiP op 11 mei 2010 22:33:22

Goedenavond, heren en dames,

Inmiddels lees ik al een tijdje mee op dit forum en heb me nu maar even geregistreerd. Ik zal mijzelf dalijk (als er een speciaal topic voor is) even netjes voorstellen!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; we hebben wat issues met onze Arosa 16v Sport. De Arosa hebben wij half januari gekocht bij een autobedrijf in Oud-Beijerland. Het betreft hier een zwarte Seat Arosa, bouwjaar 2001. Kilometerstand bij aanschaf was ~117.000km, huidige stand is ~120.000km. Vanaf de aanschaf hebben we al een beetje problemen gehad met de koppeling. Hij trapt zwaar, loopt stroef, pakt lastig aan (moeizaam doseren) etc. Mede dankzij jullie forum heb ik eea. terug kunnen vinden over dit, misschien wel wat zwakke, onderdeel in de Arosa / Lupo. De koppeling zelf is nog niet vervangen, alleen de kabel. Dit leek even afdoende, echter is het wederom raak. Pedaal kraakt, pakt hakerig op etc.

Maargoed, graag wat tips van eventuele techneuten of ervaringsdeskundigen:
- Vermogen? We hebben deze versie gekocht omdat ie lekker gepeperd zou moeten zijn... Nou, helaas.. Acceleratie van 0-100 haal ik never in 10 seconden. (Boekje zegt 9.8 ). Buiten dat vind ik de tussensprints en topsnelheid enorm tegenvallen, krijg ik de auto op top maar moeizaam op de 170 km/h. Maar dan ook echt tergend traag van 120 km/h naar de 170 km/h. Persoonlijk denk ik aan een distributie / ontsteking die niet op tijd staat. Zou iemand dat kunnen bevestigen / ontkrachten? (Ik heb reeds een K&N inleg filter geïnstalleerd).
- Rammel / tik in voorterrein. Rechts voorin is een tik / kraak hoorbaar wanneer we over een bv. klinkerweg rijden. Het geluid klinkt me bekend in de oren; stabilisatiestang. Dit lijkt het probleem duidelijk te veroorzaken; mijn vorige auto heeft eenzelfde geluid gemaakt, oorzaak inderdaad de stabi's. De dealer zei dat het te maken heeft met de wielen (16" met 195-45-16 banden) Wat denken jullie?
- Wat doen jullie 16v's aan olieverbruik? Volgens mij loopt onze Arosa op 5w30. Bij een volgende oliewissel switch ik liever naar 10w40. Wat raden jullie aan? Het verbruik kan ik niet exact meten, omdat ik niet weet wat de dealer bij de afleverbeurt aan olie heeft bijgevuld. Ik heb er laatst 650ml bijgegooid. Momenteel staat ie nog goed op peul, maar is het peil wel wat gezakt.

Ik hoop dat jullie ons wellicht wat tips kunnen geven, of wat ervaringen kunnen delen. In ieder geval bij voorbaat dank!

Peter
ThAZiP
Nieuw lid

Re: Issue's Arosa 16v Sport

Berichtdoor DaanS op 11 mei 2010 22:58:12

In je arosa hoort geen 5w30.. seat is pas met "longlife" vanaf (volgens mij) 2008 begonnen. Er hoort gewoon 10w40 in.

Over je topsnelheid e.d. ik ga met mijn 75 peekaatjes met gemak naar de 180..
Dus als ie slecht optrekt en geen lekkere top heeft zou het best kunnen zijn dat je distributie niet optijd staat.

Als hij veel olie verbruikt zou je hem eventueel kunnen proberen te flusen (blijft altijd een probeersel): 2x forte motorflush bij je oude olie doen, dan met verhoogd toerental stationair laten draaien (tussen de 1500 en 200 toeren). Daarna je olie verversen en een forte oil fortifier bij je nieuwe olie doen.

Rammelen/tikken dat kunnen al je rubbers van je onderstel zijn ;) stabilisatorstang-, draagarmrubbers die stuk/gescheurt zijn.

Betreft je koppeling zou je drukgroep van je koppeling kunnen zijn. Als je die gaat vervangen zou ik wel je koppelingsplaten meenemen en je vliegwiel controleren.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

gr. Daan
Volkswagen das Auto
DaanS
Wannabe stalker

Berichtdoor MeerArosa op 11 mei 2010 23:16:50

Heb weinig aan te vullen op m'n bovenbuurman, maarja die is ook monteur van beroep.

Ik heb zelf een Arosa met 60 pk en haal op de teller een top van ongeveer 160/170 km, dat hoort jouw Arosa dus beter te kunnen.

Met betrekking tot de banden, om 16 inch hoort eigenlijk 195/40/16, daarmee heb je de juist rolomtrek en geen vreemde afwijkingen van de teller. 195/45/16 is eigenlijk te groot voor een Arosa, maar wel wat voordeliger in aanschaf.
Afbeelding
MeerArosa
Opper spammer

Berichtdoor H A N S op 11 mei 2010 23:18:59

Allereerst welkom hier!

De koppeling is inderdaad een bekend probleem en de professional bovenaan verteld jou eigenlijk al wat het zou kunnen zijn.

Wat het echter ook kan zijn, maar die kans acht ik echt 0,0001 % is dat jullie geen ''echte'' (16V) Arosa sport hebben, maar een Arosa (8v) sportline.
Dit is een punt waar autobedrijven toch redelijk vaak de mist mee in gaan, zodra ze hen te koop zetten.
In dat geval zou hij van 0-100 in een sec of 14 moeten doen en ligt de top op 160-170 (waarbij het vanaf de 140 eigenlijk wel ophoud wat betreft de acceleratie), dit wat overeen komt met jou verhaal.
Maar zoals ik al zeg, deze kans is wel heel erg klein hoor, want je zal zelf ook wel weten wat je hebt gekocht. :wink:
Heb je er anders eventueel een foto van, het liefst van de achterkant?

Ik hoop in ieder geval dat de kosten laag zullen blijven en je nog jaren met je Arosa verder kan!

Edit:

Zie net dat je dus inderdaad een echte sport te pakken hebt... toch gek, want dan zou hij toch beter moeten presteren!

Grz,
Hans
H A N S - A R O S A
H A N S
Opper spammer

Berichtdoor ThAZiP op 11 mei 2010 23:25:23

MeerArosa schreef:Heb weinig aan te vullen op m'n bovenbuurman, maarja die is ook monteur van beroep.

Ik heb zelf een Arosa met 60 pk en haal op de teller een top van ongeveer 160/170 km, dat hoort jouw Arosa dus beter te kunnen.

Met betrekking tot de banden, om 16 inch hoort eigenlijk 195/40/16, daarmee heb je de juist rolomtrek en geen vreemde afwijkingen van de teller. 195/45/16 is eigenlijk te groot voor een Arosa, maar wel wat voordeliger in aanschaf.

Toppers! Bedankt voor de snelle reacties!

Wat betreft de banden, misschien zit ik ernaast! De auto staat nu bij de garage voor de bovenstaande punten, dus ik kan het nog even niet nakijken!

De olie zal ik inderdaad wisselen. Vooralsnog zit dit er nu in, en zo lang het smeert... :)

Koppeling denk ik ook aan de drukgroep. Bij het intrappen van het pedaal, hoor je ook buiten eea kraken. Vaak is dit een rotte / versleten drukgroep. We wachten maar even af wat de dealer doet. Ik vind de auto trouwens wel wat stoterig bij het loslaten van het gaspedaal. Vaak duidt dit op het vliegwiel.. Maargoed, misschien zie ik wel spoken :).

Ophanging komt echt duidelijk van rechts. Ik heb er al onder gelegen en op een brug gehad, maar zie geen scheuren. Heb niet alles losgehaald, maar goed. Ik herken het geluid, denk ik, van die stabi's uit een van mijn vorige auto's. Het verhaal dat het komt door de stugge vering van de Arosa en de banden / wielen vind ik redelijke stierenpeop.. :)

Net na aanschaf hebben we een tijdje rondgereden met een branden motormanagement lampje. Dit bleek de EGR te zijn. Na vervangen en reinigen, kwam dezelfde fout terug. Nadien is er een ander type EGR klep teruggezet en nu blijft de storing weg.

Laten we maar even afwachten waar de verkopende partij mee gaat komen. Ik hou er alleen van om niet geheel onbeslagen ten ijs te gaan!

Edit tav Hans. Het is echt een 16v. Check mijn "Ik stel me voor topic" maar even ;). Iig bedankt voor het meedenken!
http://www.lupoclub.nl/phpbb/viewtopic.php?f=6&t=5852
ThAZiP
Nieuw lid

Berichtdoor Arosa Sport op 11 mei 2010 23:56:41

Laat anders je compressie eens meten... de 16V heeft nogal last van "kantelende zuigers" Dit zou het olie verbruik en je matige prestaties verklaren..
Afbeelding
Hulp nodig bij monteren van schroefset? Stuur Loscreepers een PB!
Arosa Sport
Stalker

Berichtdoor Xtreme op 12 mei 2010 07:52:05

Ik zie dat je uit Breda komt...kom anders hier langs bij de garage in Dordrecht..
Meerdere mensen hier zijn je al voor geweest! :mrgreen:
Afbeelding
..The Silver/Black Project...
viewtopic.php?f=14&t=5659&start=0" target=\_blank
Xtreme
Opper spammer

Berichtdoor ThAZiP op 12 mei 2010 08:16:00

Arosa Sport schreef:Laat anders je compressie eens meten... de 16V heeft nogal last van "kantelende zuigers" Dit zou het olie verbruik en je matige prestaties verklaren..

Oei! Dat klinkt ernstig? Zijn er buiten het missen van vermogen, dan geen andere symptomen? Hoe is het op te lossen?

Ik zie dat je uit Breda komt...kom anders hier langs bij de garage in Dordrecht..
Meerdere mensen hier zijn je al voor geweest!

Laten we eerst even afwachten wat de garage in Oud-Beijerland doet. Ik heb er wel vertrouwen in hoor! In ieder geval bedankt voor je reacties!
ThAZiP
Nieuw lid

Berichtdoor Xtreme op 12 mei 2010 08:49:01

ThAZiP schreef:
Arosa Sport schreef:Laat anders je compressie eens meten... de 16V heeft nogal last van "kantelende zuigers" Dit zou het olie verbruik en je matige prestaties verklaren..

Oei! Dat klinkt ernstig? Zijn er buiten het missen van vermogen, dan geen andere symptomen? Hoe is het op te lossen?

Meerdere mensen hier zijn je al voor geweest!

Laten we eerst even afwachten wat de garage in Oud-Beijerland doet. Ik heb er wel vertrouwen in hoor! In ieder geval bedankt voor je reacties!

Had er overheen gelezen dat ie al bij de garage stond :wink: ..Succes ermee!
Afbeelding
Xtreme
Opper spammer

Berichtdoor Coleta op 12 mei 2010 12:37:47

heb je m heel toevallig bij de 2e ronde in Oudbeijerland gehaald? Of bij een bedrijf wat per week van naam veranderd maar volgens mij staat er Occasion center boven de deur?
misschien een heel raar vraagje, bedoel er verder niets mee.. meer voor mijn eigen gemoedsrust :wink:

voor de rest heel leuk wagentje, had je voorsteltopic ook al gezien!
Coleta
Stalker

Berichtdoor ThAZiP op 12 mei 2010 17:03:09

Coleta schreef:heb je m heel toevallig bij de 2e ronde in Oudbeijerland gehaald? Of bij een bedrijf wat per week van naam veranderd maar volgens mij staat er Occasion center boven de deur?
misschien een heel raar vraagje, bedoel er verder niets mee.. meer voor mijn eigen gemoedsrust :wink:

voor de rest heel leuk wagentje, had je voorsteltopic ook al gezien!

Nee, auto komt bij een dealer vandaan, die tevens een groot occasion center heeft.
ThAZiP
Nieuw lid

Berichtdoor stefan944 op 12 mei 2010 22:30:42

Mijn 1.4 16v lupo met 74kw (100pk) loopt op de GPS precies de fabrieks topsnelheid, nl 188km/u en begint boven de 120km/u (4000rpm in 5e versnelling) pas eigenlijk lekker te trekken. Trekt heel vlot door naar de 170 en dan duurt het effe voor ie ook op topsnelheid zit.

Van 0-100km/u red ik volgens de GPS acceleratie app op mn telefoon rond de rond de 10 a 11 seconden, afhankelijk van hoe goed ik mn best doe. Nou zal het niet mee helpen dat ik zelf bijna 100kg weeg en de lupo op 195/50-15 banden staat. Eigenlijk een beetje te groot.

Jouw arosa is dus niet helemaal fris!
Wat er in ieder geval getest moet worden is distributie timing, compressie test uitvoeren en kijk ook of je kat niet toevallig verstopt zit!
(geen gerammel uit de uitlaat? uitlaatgas test gedaan?)
Ik heb dit een keer bij een golf GTI gehad en dat ding was op een gegeven moment niet meer vooruit te branden! (max 120km/u, voor geen meter trekken, zuipen als een ehh.. nouja mezelf :mrgreen: ...en oplopende koelvloeistof temperatuur)

Ben benieuwd wat er uit komt.
Als je motortje in goeie conditie is dan biedt ie misschien wel net zoveel rijgenot als jouw italiaanse gebakkie hoor.
:boom

hakerig koppelingspedaal is wel een beetje een kwaaltje van de lupo/arosa,
die van mij heeft het ook.
Ongeveer 30000 km terug is kabel vervangen en dat heeft wel even geholpen maar dat was ook zo weer voorbij.
Zet de auto eens op de handrem en probeer dan eens op te trekken in de 2e of 3e versnelling. Als ie begint te slippen of te stuiteren dan is het foute boel. Als de motor gewoon af slaat dan is je koppeling op zich wel ok.

Voor wat betreft het geluid in je voorwielophanging: doet ie ook kloenk bij het insturen (alsof ie ergens over heen knikt?) dan kan het wel eens je toplager zijn van je veerpoot. Niet heel erg ongebruikelijk bij voorwielaangedreven Vw's
Het verhaal van de banden is onzin in ieder geval. Als de voorwielophanging in orde is hoort er niks te rammelen!

Ik kieper in mijn lupo ook 10w40 volgens de VW norm (502.00 uit mn hoofd?)
Geen long life in ieder geval (waardeloze uitvinding!!). Die van mij vebruikt ongeveer een litertje op 10000km bij stevige rijstijl en bijna 130000km op de klok.
http://www.marijtje-de-kever.nl

VW Kever 1200 1961 *troetelkind*
VW 411LE 1971 *semi daily*
VW Lupo 74kw 1999 *te koop*
Subaru Forester 2.0XT *nieuwe daily* (nu hebben al mijn auto's tenminste een boxermotor)

VW Golf 1.3i CL NZ 1989 *el cheapo* RIP
Porsche 944 1988 *verkocht*
MCC Smart *GF auto*
stefan944
Newbee stage 2

Berichtdoor ThAZiP op 13 mei 2010 15:04:04

stefan944 schreef:Mijn 1.4 16v lupo met 74kw (100pk) loopt op de GPS precies de fabrieks topsnelheid, nl 188km/u en begint boven de 120km/u (4000rpm in 5e versnelling) pas eigenlijk lekker te trekken. Trekt heel vlot door naar de 170 en dan duurt het effe voor ie ook op topsnelheid zit.

Van 0-100km/u red ik volgens de GPS acceleratie app op mn telefoon rond de rond de 10 a 11 seconden, afhankelijk van hoe goed ik mn best doe. Nou zal het niet mee helpen dat ik zelf bijna 100kg weeg en de lupo op 195/50-15 banden staat. Eigenlijk een beetje te groot.

Jouw arosa is dus niet helemaal fris!
Wat er in ieder geval getest moet worden is distributie timing, compressie test uitvoeren en kijk ook of je kat niet toevallig verstopt zit!
(geen gerammel uit de uitlaat? uitlaatgas test gedaan?)
Ik heb dit een keer bij een golf GTI gehad en dat ding was op een gegeven moment niet meer vooruit te branden! (max 120km/u, voor geen meter trekken, zuipen als een ehh.. nouja mezelf :mrgreen: ...en oplopende koelvloeistof temperatuur)

Ben benieuwd wat er uit komt.
Als je motortje in goeie conditie is dan biedt ie misschien wel net zoveel rijgenot als jouw italiaanse gebakkie hoor.
:boom

hakerig koppelingspedaal is wel een beetje een kwaaltje van de lupo/arosa,
die van mij heeft het ook.
Ongeveer 30000 km terug is kabel vervangen en dat heeft wel even geholpen maar dat was ook zo weer voorbij.
Zet de auto eens op de handrem en probeer dan eens op te trekken in de 2e of 3e versnelling. Als ie begint te slippen of te stuiteren dan is het foute boel. Als de motor gewoon af slaat dan is je koppeling op zich wel ok.

Voor wat betreft het geluid in je voorwielophanging: doet ie ook kloenk bij het insturen (alsof ie ergens over heen knikt?) dan kan het wel eens je toplager zijn van je veerpoot. Niet heel erg ongebruikelijk bij voorwielaangedreven Vw's
Het verhaal van de banden is onzin in ieder geval. Als de voorwielophanging in orde is hoort er niks te rammelen!

Ik kieper in mijn lupo ook 10w40 volgens de VW norm (502.00 uit mn hoofd?)
Geen long life in ieder geval (waardeloze uitvinding!!). Die van mij vebruikt ongeveer een litertje op 10000km bij stevige rijstijl en bijna 130000km op de klok.

Bedankt voor je reactie!! Ik heb niet de Ilusie dat de Arosa meekomt met de MiTo, die krijg ik rond de 7.5 seconden op de honderd, en loopt in één streep door naar de 210 km/h. Mijn buurman, een VW kenner etc, gaf ook aan hij dacht aan de timing van de distri / nokkenas en onsteking. Maarja, ik hoop snel iets van de dealer te horen. In ieder geval nogmaals bedankt voor de tips!! PS. Ik heb de koppeing al eens aan die test onderworpen en hij sloeg toen inderdaad af, hij slipt niet.
ThAZiP
Nieuw lid

Berichtdoor ThAZiP op 17 mei 2010 14:07:28

Zojuist met de dealer gebeld: Distributie stond inderdaad niet goed op tijd, is nu gerepareerd. De betreffende monteur was helemaal onder de indruk van de prestaties van het bakkie. Dit maakt ons des te nieuwsgierig! We hebben al die tijd met minder vermogen gereden... Men ging nog even aan de koppeling en de stabi sleutelen... Ik hoop dat ik snel het bakkie mag ophalen, ben erg benieuwd wat ie nu teweegbrengt. Ik meen gelezen te hebben dat het wel 30% kan schelen wat betreft vermogen! :twisted:
ThAZiP
Nieuw lid

Berichtdoor Xtreme op 17 mei 2010 14:39:27

Graag zou ik weten wat ze met de koppeling hebben gedaan..of ze nu de kopelingskabel hebben vervangen of strak gemaakt, of dat de drukgroep onder handen is genomen...

Grz. en hopelijk kan je er nu wel mee blazuhhh!
Afbeelding
Xtreme
Opper spammer

Volgende

Keer terug naar Techniek & Onderhoud