carterventilatie huis (olieafscheider) & lage oliedruk

Alle informatie omtrent de Lupo & Arosa op technisch grondvlak

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

carterventilatie huis (olieafscheider) & lage oliedruk

Berichtdoor firewalker25 » 23 maart 2016 20:37:52

Beste forumvrienden,

Voor de arosa bezitters onder ons het volgende;

Ik heb onlangs (dec2015) mijn eerste arosa aangekocht voor mijn vrouw.

Na een paar dagen kreeg ik last van de melding dat mijn oliedruk te laag was (met het typerende akoestische signaal).
Het eerste wat je denkt is aan de kant en stoppen, doorgaans oliepomp en motor die in elkaar aan het draaien is.
Het tegendeel is waar; CARTERVENTILATIEHUIS!

Ik heb de volgende zaken voorafgaand nagelopen en vernieuwd;

1)oliedruksensor (gewisseld geen oplossing)
2)olie plus oliefilter (geen verschil)
3)grove oliezeef in carter (geen oplossing)
4) oliepomp (niet vernieuwd, maar uitgesloten i.v.m. wel op druk komen bij koude start en normaal lopen van het blok)

Nu heb ik de slang van het luchtfilter naar de olieafscheider (carterventilatie huis) doorgeblazen en deze bleek vol te zitten met black en white sludge.

Hoe herken je verstopte carterventilatie?
De auto rijdt gemiddeld een half uur goed zonder meldingen (koude motor is de druk hoger), moment dat de motor warm is gaat het oliedruklampje knipperen en volgt een melding. DIT IS NIET DE OLIEPOMP!
De oorzaak hiervan is dat de vorige eigenaar TE VAAK KORTE STUKJES heeft gereden en de motor amper tot weinig een goede 50/100 km aaneengesloten heeft bereden.

Mijn oplossing?
Mijn oplossing was de slang doorblazen om in ieder geval tijdelijk weer een goede doorgang te creƫren, met het doel om de olieafscheider te reiniger en/of te vernieuwen.

Wat kost een olieafscheider bij SEAT?
Ja, zoals je al kan raden EUR122,- (typisch VAG) probleem onderdelen extra pittig maken.
van FEBI is er ook 1tje te koop voor 65EUR (aftermarket)

Alternatieve oplossing?
Ik ben nu van plan de olieafscheider schoon te maken, wie heeft er tips?
IK hoor wasbenzine en dan ook weer remmenreiniger.
Heeft iemand ervaring hiermee? en zo ja, graag tips.

Heeft iemand ook enig idee of de afscheider maar op 2 plekken vastzit?

Zie de foto van de olieafscheider( carterventilatie huis).

Alvast bedankt voor de reactie en ik hoop dat andere Arosa rijders hier ook wat aan hebben.
Seat Arosa 1.4 8v mpi (Mk1AKK)
firewalker25
Newbee

Re: carterventilatie huis (olieafscheider) & lage oliedruk

Berichtdoor Yor » 24 maart 2016 23:34:53

Vervelend van de problemen! Gelukkig lees ik dat je technisch niet onhandig bent aangelegd ;)

Ik zou zeker bij zulke situaties de olieafscheider vernieuwen met de aftermarket variant. Eventueel een catch-can voor de olienevel monteren om het circuit olie-damp vrij te houden.

Ik ga binnenkort de olieafscheider ook even demonteren om de white sludge te verwijderen.

Als ik het goed zeg zit de unit vast met 3 inbus boutjes.
Yor
Opper spammer

Berichtdoor nd-photo.nl » 2 apr 2016 18:48:11

Tijdje geleden ook de olieafscheider van de 1.4 16v (code: AHW) schoon gemaakt, gewoon met remmenreinger en perslucht. Komt echt een derrie uit, niet normaal. Dit ga ik dus voortaan elk jaar doen bij de oliewissel. Uiteraard foto's van genomen.

De olieafscheider komt los met 3 boutjes en is redelijk lastig om los te halen.

AfbeeldingDirty oil separator by Andy Ramdin, on Flickr

En toen schoonmaken met deze opbrengst :shock:

AfbeeldingSludge buildup by Andy Ramdin, on Flickr

En daarna al een stuk schoner (maar nog niet helemaal schoon)

AfbeeldingCleaner oil separator by Andy Ramdin, on Flickr
nd-photo.nl
Wannabe stalker

Berichtdoor Yor » 2 apr 2016 21:16:54

Haha bah!!! Lijkt verdacht veel op een kroeg wasbak..

Ik ben benieuwd hoe vies de olieafscheider in mijn auto zal zijn..
Yor
Opper spammer

Berichtdoor nd-photo.nl » 2 apr 2016 22:20:52

Zeker de moeite waard om schoon te maken, je blok moet wel normaal kunnen ademen.
nd-photo.nl
Wannabe stalker

Berichtdoor firewalker25 » 25 mei 2016 23:20:34

Ik heb afgelopen zondag 22 mei mn olieafscheider (seat arosa) met 1.4 mpi motor schoongemaakt, zelfde resultaat als nd-photo.nl.
3 inbusboutjes met inbussleutel nr. 5.
Redelijk lastig bereikbaar, maar zeker goed te doen.

Een aantal tips voor de doe-het-zelver;

1) neem de tijd,
2) motorkap openen en ontkoppel de carterventilatie buis van je luchtfilterhuis (linkerzijde)
3) brug omhoog en demonteer via de onderzijde de olieafscheider (achterzijde motorblok)
4) na demontage; spuit de olieafscheider eerst mild in met remmenreiniger (binnenkant).
5) spuit de grote blokken black slugde en white slugde (pindakaas) eruit. (vieze drap, zie foto's nd-photo.nl)
6) spuit daarna de olieafscheider vol met remmenreiniger (helemaal vol laten lopen)
7) maak alle in- en uitgangen op de afscheider dicht met je hand (gebruik (latex) handschoenen)
8) schud de remmenreiniger goed rond in olieafscheider ( gebruik een grote afvalbak of oliecontainer, vanwege spatten)
9) spuit met perslucht (liefst nippel in de afscheider) alles maximaal schoon. (houd de uitgangen van je af)
10) als er uit alle kanten lichte rookdampen (als een sigaret) komen op hetzelfde moment dat je perslucht erin spuit is het resultaat 99% geslaagd.
11) Controleer de buis die aan de afscheider zit op knikken en inzakkingen, vaak zijn ze door ouderdom versleten (liefst gelijk vernieuwen).
12) monteer alles weer terug.
13) resultaat bij mij was een betere motorloop bij koude start en rustiger lopen bij stationair (lage toeren en warme motor).

Belangrijkste tools;
- een (oprij)brug
- perslucht met klein luchtpistool. (alle hobbyhallen hebben deze zaken)
- remmenreiniger (2 busjes doorheen gejaagd)
- inbussleutel nr. 5 of verloopstuk voor op kleine ratel
- kleine ratel
- een mooie vrouw
- ducktape (liefst zwart, voor mooie afwerking motorruimte bij terugmonteren kappen e.d.)
- tiewraps

Let op, dealers en APK-bedrijven controleren of reinigen deze onderdelen vrijwel nooit, maar veel VAG-blokken lopen stuk op dit onderdeel, met dure reparaties tot gevolg en vaak is de olieafscheider dan alsnog NIET gereinigd of vervangen!
firewalker25
Newbee

Berichtdoor Diamon » 28 mei 2016 20:45:09

Wij hebben ook een Arosa, de 1.4 16v 100pk. De olieafscheider is ook vervangen tijdens de distri wissel, was ook erg smerig.
Ben van plan om deze afscheider zelf schoon te houden, maar heb geen brug tot mijn beschikking. Iemand een idee / werkwijze hoe deze zonder brug te verwijderen is?
Diamon
Newbee

Berichtdoor firewalker25 » 29 mei 2016 01:14:47

Je zou eventueel oprijblokken kunnen gebruiken, maar is niet de ideale oplossing.
Het beste is om naar een hobbyhal in je regio te gaan, doorgaans rond de 7 tot 8 euro per uur. klusje kost ongeveer een uurtje of minder.

http://www.carblogger.nl/auto-onderhoud ... f-garages/
firewalker25
Newbee

Berichtdoor LupoAHT » 29 mei 2016 16:59:36

Bij een 1.4 8v kun je er eenvoudig van bovenaf bij
... even de kunststof plaat bovenop en het luchtfilterhuis verwijderen, dan kun je achterlangs zo bij de 3 boutjes, zorg voor een goed passende inbussleutel of bitje op 1/4" ratel

Ik durf niet te zeggen of dat bij een 1.4 16v ook lukt, maar ik denk het wel ...
LupoAHT
Wannabe stalker

Berichtdoor firewalker25 » 30 mei 2016 19:18:21

Bij de 1.4 8v kom je er niet eenvoudig bij vanaf boven, vooral de onderste inbus op de afscheider is niet te doen vanaf boven.
(tenzij je lange gorilla armen hebt met een zeer flexibele pols :P :P , en ja ook zonder luchtfilterhuis).
Die krengen zijn ook vaak aangekoekt.
firewalker25
Newbee

Berichtdoor Yor » 30 mei 2016 22:33:18

Van onder. De auto op kriksteunen zetten en dan er onder gaan liggen. Dan kun je er inderdaad met een 1/4 Ratel en inbus bitje er prima bij.
Yor
Opper spammer

Berichtdoor Kim_w90 » 13 jun 2016 16:40:22

Hier precies hetzelfde probleem met m'n lupo 1.4. Alles vervangen maar helaas geen resultaat. Toen kwam ik dit topic tegen dus even de olieafscheider schoongemaakt. En jahoor, een hoop witte en bruine smurrie(kattenkots). Alles er weer opgezet en nu weer laten draaien... Ben erg benieuwd!
Kim_w90
Nieuw lid

Berichtdoor Broere » 16 jun 2016 03:07:52

Men spreekt op andere onderwerpen of een update geweest over dit onderdeel is dit oude of nieuwe model weet jij dit anders doe ik nieuwe in, in plaats van reinigen
Broere
Nieuw lid

Berichtdoor firewalker25 » 18 jun 2016 23:45:38

Het kan ook ook nog voorkomen dat hij langs de lagerschalen weglekt en compressie verlies heeft (vaak bij hogere kilometerstanden en achterstallig onderhoud), dan kan het handig zijn om een oil fortifier van forte toe te voegen of een viscositeit verhoger als additief van wynss bij je olie toe te voegen, additief is een tijdelijke oplossing als je blok versleten is (life stretcher).

Tot slot zou je bij lage oliedruk melding nog kunnen overschakelen op een 10w60 olietype. Koud (snel aanslaan) en warm ook dikker, zodat er een dikkere filmlaag op de smerende delen blijft bij hogere temperaturen en de oliedruk toeneemt en de levensduur van het blok verlengd.

Doorgaans zullen deze blokken bij niet tijdige oliewissel en te ernstige slijtage op den duur toe zijn aan een revisie.
De standaard constructie van de carterventilatie (zonder bijverwarming modificatie) helpt niet echt mee.
firewalker25
Newbee

Keer terug naar Techniek & Onderhoud