Slot cilinder zelf vervangen?

Alle informatie omtrent de Lupo & Arosa op technisch grondvlak

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

Slot cilinder zelf vervangen?

Berichtdoor SeatA » 14 nov 2013 11:25:27

Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen is mijn slot van het bestuurdersportier kapot. Ik ben naar de garage gereden en daar hebben ze het slot uit de deur gehaald en gezien dat de haak in de cilinder is afgebroken. Volgens de garage kan er geen cilinder in van een ander model omdat deze net verschillen. Hij heeft ook geprobeerd om de cilinder weer in elkaar te zetten met allemaal bij elkaar geraapte onderdelen van een Lupo, maar dat ging allemaal niet volgens hem. Kosten om een nieuwe cilinder te bestellen en te monteren zijn bijna €200. Voordeel is wel dat ik dan mijn eigen sleutel kan houden.

Zoals jullie al lezen is dat een flinke smak geld. Nu had ik dus bedacht dat ik net zo goed naar de sloop kan rijden, een cilinder van een Arosa uit 2000 kan halen en de haak over zetten in mijn eigen cilinder. Ik heb al gezien op diverse fora dat deze klus vrij eenvoudig zou moeten zijn, in ieder geval het verwijderen van het slot uit de deur en deze weer terug zetten.

Nu is mijn vraag, kan ik als totale leek deze klus zelf uitvoeren? De haak van de andere cilinder in mijn eigen cilinder zetten en de cilinder weer terugplaatsen in mijn deur. Op deze manier ben ik een stuk goedkoper uit en kan ik ook mijn eigen sleutel houden.

Alvast bedankt!
SeatA
Nieuw lid

Re: Slot cilinder zelf vervangen?

Berichtdoor benniez » 14 nov 2013 15:02:05

SeatA schreef:
Nu is mijn vraag, kan ik als totale leek deze klus zelf uitvoeren?

Die vraag kun jij alleen zelf beantwoorden.... ;)

Afhankelijk van wat er kapot is (staat er niet bij) is het inderdaad best een makkelijk klusje. Als je eigen cilinder nog heel is dan kun je die best makkelijk fixen met een revisiesetje of het hulsje van een andere cilinder. Als je cilinder gemolt is door bijvoorbeeld een inbraak(poging) dan kun je het wel vergeten.

Welkom hier op dit forum trouwens ;)

Ben.
benniez
Opper spammer

Berichtdoor Johan 3L » 14 nov 2013 16:53:05

Als iemand kan bevestigen dat de cylinders en sloten dezelfde zijn als bij de Lupo, weet ik dat je een en ander zelf kan overzetten. (Hoe handig ben je zelf?)
Maar, zoals benniez aangeeft, alleen als je cylinder niet is gemold. En ik lees dat dit niet het geval is.

Veel plezier met alle veertjes en palletjes!
Johan 3L
Freak

Berichtdoor SeatA » 14 nov 2013 17:18:52

benniez schreef:Die vraag kun jij alleen zelf beantwoorden.... ;)

Afhankelijk van wat er kapot is (staat er niet bij) is het inderdaad best een makkelijk klusje. Als je eigen cilinder nog heel is dan kun je die best makkelijk fixen met een revisiesetje of het hulsje van een andere cilinder. Als je cilinder gemolt is door bijvoorbeeld een inbraak(poging) dan kun je het wel vergeten.

Welkom hier op dit forum trouwens ;)

Ben.

Hoi Ben,

Volgens de garage is alleen de haak(?) die in de cilinder zit gebroken. De rest zou nog goed moeten zijn.

Johan 3L schreef:Als iemand kan bevestigen dat de cylinders en sloten dezelfde zijn als bij de Lupo, weet ik dat je een en ander zelf kan overzetten. (Hoe handig ben je zelf?)
Maar, zoals benniez aangeeft, alleen als je cylinder niet is gemold. En ik lees dat dit niet het geval is.

Veel plezier met alle veertjes en palletjes!

Als ik de tijd neem ben ik redelijk handig, maar ik wordt ook redelijk snel gefrustreerd als iets niet lukt. Maar, ik ben vast beraden om dit zelf op te lossen, het lijkt me erg leuk om dit zelf te kunnen fixxen.

Ik was dus van plan om een slot van de sloop te halen die uit precies dezelfde auto komt als ik heb en dan de lossen onderdelen in mijn eigen cilinder te monteren. Kan dat uberhaupt en is dat een lastig karwei? Ik lees op de meeste sites dat het een flink gepriegel is met allemaal kleine onderdelen. Heb ik daar bijvoorbeeld apart gereedschap voor nodig?
SeatA
Nieuw lid

Berichtdoor Dennuus1 » 14 nov 2013 21:51:41

Haak gaat vaker kapot..

Bestel bij de dealer een revisiesetje, is alles weer fris, en het kost de wereld niet....het is idd een gepriegel, goed kijken hoe je het loshaalt etc..

En met cilinder eruit halen, sleutel erin laten. En oppassen dat de plaatjes die in de cilinder zitten er niet uitvallen (spreek uit ervaring :( )
Dennuus1
Freak

Berichtdoor SeatA » 15 nov 2013 11:21:30

Wat is dat precies zo'n revisieset? Ik kan op Google zo gauw niks vinden. Kan ik daar gewoon voor bij de dealer naar binnenlopen en dan kan ik het zo meenemen en wat zou dat kosten dan?
SeatA
Nieuw lid

Berichtdoor Dennuus1 » 16 nov 2013 19:55:54

Bij mij waren het veertjes en haakjes, gewoon bij de dealer besteld, prijs weet ik zo niet meer.. te lang geleden..
Dennuus1
Freak

Berichtdoor Johan 3L » 17 nov 2013 18:10:17

Ik tik in:
vw deurslot revisieset

Ik vind:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ratie.html

"How hard can it be"
Johan 3L
Freak

Berichtdoor SeatA » 18 nov 2013 11:58:44

Inmiddels heb ik dit setje besteld: http://www.car-and-tuning.nl/index.php? ... &Itemid=26.
SeatA
Nieuw lid

Berichtdoor SeatA » 5 dec 2013 11:24:07

Inmiddels heb ik zelf mijn slot cilinder vervangen, met het setje uit de bovenstaande link. Het was nog makkelijker dan ik dacht:D.

Echter, nu heb ik het volgende probleem. De sleutel draait zoals het hoort, alleen gaat de deur niet altijd op slot of van het slot af. Ik moet de sleutel soms wel tien keer heen en weer draaien voordat er beweging in het pinnetje komt. Ook gaat het pinnetje soms maar half naar beneden, of zie ik hem bewegen maar blijft hij verder op zijn plaats staan. Maar, soms gaat de deur ook gewoon vijf keer achter elkaar normaal open en dicht en is er niks aan de hand. Hoe kan dit? Heb ik toch iets niet goed gedaan, of is er nog meer mis?
SeatA
Nieuw lid

Berichtdoor Johan 3L » 5 dec 2013 20:30:56

Zou het kunnen dat je een setje hebt gebruikt waarvan de "lip" net ietsje korter is?
Daar lijkt het op, alsof ie net niet ver genoeg door kan draaien.
Als lijkt het in de advertentie, dat er maar een soort setje te koop is.
En je hebt de veer er ook goed in kunnen wurmen?
Johan 3L
Freak

Berichtdoor SeatA » 7 dec 2013 16:25:05

Ha Johan,

Ik heb de oude cilinder die uit het slot kwam naast mijn nieuwe gehouden en als ik het goed gezien heb was alles identiek. Ik neem toch aan dat een setje voor een Seat Arosa, gewoon het goede setje moet zijn.
Het was wat gepruts en gedoe, maar de veer zit er op de goede manier in, de sleutel schiet terug als ik deze omdraai en los laat. Ik zal dit weekend de cilinder nog eens uit mijn deur halen en kijken of ik iets zie wat niet helemaal goed zit.

Stel dat de lip net te kort is, hoe zou ik dat dan kunnen oplossen? Moet ik dan weer een nieuw setje kopen? En hoe weet ik dan dat die wel goed is?
SeatA
Nieuw lid

Berichtdoor Johan 3L » 7 dec 2013 16:30:54

Klinkt goed. Kijk als alles identiek is, waarom werkt het dan ineens niet. Dan lijkt het alsof je oude cylinder verder kon doordraaien dan de nieuwe. Dus moeten we het op een andere manier zoeken.

Ik zou me kunnen voorstellen dat, als je de lip "dikker" maakt, hij als het ware "verder doordraait"
Misschien dat eens proberen?
Johan 3L
Freak

Berichtdoor H A N S » 7 dec 2013 17:21:46

Kwamen de onderdeelnummers ook overeen? Want er zijn namelijk nogal wat setjes gebruikt voor de Arosa/Lupo.
Cars:
Seat Arosa 1.4 8v
VW Lupo 1.6 16v GTI
Citroën Xantia 1.8 16v
H A N S
Moderator

Keer terug naar Techniek & Onderhoud