Vastgelopen motor tijdens winterperiode

Alles over het motorische gedeelte. Spruitstukken etc.

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

Re: Vastgelopen motor tijdens winterperiode

Berichtdoor Shag » 18 nov 2010 14:25:41

michaellupo schreef:
Shag schreef:de auto 30 min laten warmdraaien zou ik ook afraden. Is echt niet goed voor je wagen. 30 min warmrijden is een ander verhaal. In principe moet je bij stilstand je motor gewoon uit hebben, is beter.


waarom??
stationiar kan ik nog enige voorstelling bij hebben..dan is je oliedruk niet optimaal
maar bij 3000 toeren werkt alles optimaal..
belastingskrachten zijn 0 als je niet rijd
massa krachten zijn bij 3000 ook nog goed te overzien, dus hier is niets slechts aan.
wel (zei ik al) de toevoeging in een warme motor gooien. dan heeft het gelijk effect.




Dan zijn we het toch eens? of draait jouw motor 3000 stationair? :lol:
Ik zeg dus dat bij stilstand (of stationair, hoe je het wilt noemen) dit niet goed is voor je motor, bij daadwerkelijk rijden (bijv. 3000 rpm) wel. Komt toch op hetzelfde neer
Pure Silver R53
Avatar gebruiker
Shag
Freak
 
Berichten: 933
Geregistreerd: 30 sep 2007 16:26:01
Woonplaats: Nijmegen

Re: Vastgelopen motor tijdens winterperiode

Berichtdoor michaellupo » 18 nov 2010 21:50:06

[quote="Shag] Dan zijn we het toch eens? of draait jouw motor 3000 stationair? :lol:
Ik zeg dus dat bij stilstand (of stationair, hoe je het wilt noemen) dit niet goed is voor je motor, bij daadwerkelijk rijden (bijv. 3000 rpm) wel. Komt toch op hetzelfde neer[/quote]

als je goed leest zie je dat ik het over verhoogd stationair toerental heb.

als je gaat rijden met je auto(dynamisch) word (zeker met koude temperaturen) je blok niet gelijkmatig warm..
de voorkant van je blok is veel kouder dan de achterkant..
om ideale werking van het schoonmaakmiddel te creeeren laat je de auto statisch 3000 toeren draaien zodat je hele blok overal even warm word..

zou je mij uit kunnen leggen waarom het slecht voor je motor is om stilstaand te laten draaien??
ik heb dat namelijk in mn hele studie nog geen 1x gehoord..
Afbeelding
het ideale vakantie gevoel.. ..kleuren vervagen
Avatar gebruiker
michaellupo
Wannabe stalker
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 10 maart 2010 20:16:44
Woonplaats: oudewater

Re: Vastgelopen motor tijdens winterperiode

Berichtdoor fokkes » 18 nov 2010 22:10:40

lijkt mij ook stug, zeker als het een diesel aangaat.
die zijn juist bedoeld om lang en met een laag toeretal te laten lopen.
daar zijn ze tenslote voor gemaakt.
Avatar gebruiker
fokkes
Opper spammer
 
Berichten: 1047
Geregistreerd: 22 dec 2009 17:53:24
Woonplaats: emmen

Re: Vastgelopen motor tijdens winterperiode

Berichtdoor Xtreme » 18 nov 2010 22:35:06

Hoe creeer je een verhoogd stationair toerental? Je gaat me toch niet vertellen dat je 20 a 30 min je voet op de gas gaat houden (om bij de rond de 3000 toeren te zitten) om de auto stilstaand te laten warmdraaien? :roll:

Indien je met een laag stationair toerental de auto laat warm draaien is het slecht voor je motor omdat het niets meer dan onnodige slijtage opbrengt. De viscositeit van van de olie is veels te dik en het moet rondgepompt worden en op temperatuur komen. Zolang dit niet gebeurt zorgt het alleen maar voor meer slijtage.
Avatar gebruiker
Xtreme
Über spammer
 
Berichten: 4533
Geregistreerd: 18 dec 2009 19:37:10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Vastgelopen motor tijdens winterperiode

Berichtdoor michaellupo » 18 nov 2010 22:52:02

Xtreme schreef:Hoe creeer je een verhoogd stationair toerental? Je gaat me toch niet vertellen dat je 20 a 30 min je voet op de gas gaat houden (om bij de rond de 3000 toeren te zitten) om de auto stilstaand te laten warmdraaien? :roll:

Indien je met een laag stationair toerental de auto laat warm draaien is het slecht voor je motor omdat het niets meer dan onnodige slijtage opbrengt. De viscositeit van van de olie is veels te dik en het moet rondgepompt worden en op temperatuur komen. Zolang dit niet gebeurt zorgt het alleen maar voor meer slijtage.


het gaat hier om het spoelen van je motor.. dus de waterdamp uit je olie/blok halen..
waarom heeft olie 2 viscositeits graden??
zodat het niet te dik word als het koud is
en niet te dun als het warm is..

is 1 van de 2 wel het geval.. moet je een andere olie kiezen..

ik zet de remknecht op het gaspedaal en laat de auto 20-30 min 2500-3000toeren draaien zodat je motor gespoelt word.
er staat in de beschrijving van de toevoeging, dat je er niet mee moet gaan rijden want dan is de belasting op je zuigerveren anders en werkt het niet goed..
je hebt dan kans dat dit spul in je cilinder terecht komt en dat wil je niet..

voorbeeld: 3uur lang statisch op een vast toerental draaien met warme motor is ongeveer net zo slecht voor je motor als koud volgas geven..
slijtage aan een motor op bedrijfstemperatuur zonder belasting is 0.0
ga je een warme motor belasten is er nog niks/weinig aan de hand..

levensduur van een motor is 99% afhankelijk van hoeveel koude starts en hoe er koud mee omgegaan word..
Afbeelding
het ideale vakantie gevoel.. ..kleuren vervagen
Avatar gebruiker
michaellupo
Wannabe stalker
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 10 maart 2010 20:16:44
Woonplaats: oudewater

Re: Vastgelopen motor tijdens winterperiode

Berichtdoor fokkes » 19 nov 2010 06:48:25

als de motor koud is en niet belast word heb je niet veel slijtage.
smeren is pas nodig als hij belast word (onderdelen zetten uit waardoor meer wrijfing ontstaat )
de zuigers gaan dan beter passen in de cilinders en om te voorkomen dat ze vast gaan zitten moet er gesmeerd worden
daarom is bij koude motor het vermogen ook lager omdat je minder compressie hebt.
kijk maar eens naar de brommers van vroeger(tweetakt)
deze hebben een aparte olie pomp die de olietoevoer regelt voor het smeren van het motorblok(zuiger, cilinder)
bij meer gas geven gaat er meer olie naar de zuiger en cilinder (de zuiger word heter en zet meer uit )
dit om te voorkomen dat dat hij vastloopt (eigenlijk is de olie dus een soort koelmiddel)
als de motor van de brommer stationair loopt gebruikt hij nagenoeg geen olie omdat de zuiger en cilnder minder warm
worden en dus de kans op vastlopen nagenoeg nit aanwezig is.
bij opgevoerde brommers sluit men de oliepomp af en gebruikt men mengsmering(lekker roken bij stationair draaien en optrekken) omdat de motor heter word en men dus meer moet smeren (koelen) om hem niet te laten vastlopen.
conclusie is dus dat er eigenlijk bij warme motor meer olie nodig is om de boel te smeren om geen vastloper te krijgen.
Avatar gebruiker
fokkes
Opper spammer
 
Berichten: 1047
Geregistreerd: 22 dec 2009 17:53:24
Woonplaats: emmen

Re: Vastgelopen motor tijdens winterperiode

Berichtdoor Yana.a » 4 feb 2012 13:39:17

Oke nu ga ik dus heel zwaar zitten twijfelen!
Ik heb me olielampje telkens branden sinds ik me oliepijl ging checken voor de winter. Olie pijl gechecked, ik rijd weg, olielampje aan het knipperen.
En sindsdien begint hij te knipperen zodra ik de 1e keer gas geef. Maar ook dit verschilt weer, ene keer rijd ik 40km en begint hij pas en andere keer begint die wel 5x te piepen in nog geen 10km. Ik rijd hier nu toch al wel ff aardig wat km's mee rond. Ik dacht zelf aan d enoliesensor, maar nu ik dit gelezen heb, zijn de twijfels toch gekomen!
* Lupo GTI 1.6 16v *
Avatar gebruiker
Yana.a
Nieuw lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 4 feb 2012 12:50:24
Woonplaats: Didam

Re: Vastgelopen motor tijdens winterperiode

Berichtdoor broodplank » 4 feb 2012 14:33:43

Yana.a schreef:Oke nu ga ik dus heel zwaar zitten twijfelen!
Ik heb me olielampje telkens branden sinds ik me oliepijl ging checken voor de winter. Olie pijl gechecked, ik rijd weg, olielampje aan het knipperen.
En sindsdien begint hij te knipperen zodra ik de 1e keer gas geef. Maar ook dit verschilt weer, ene keer rijd ik 40km en begint hij pas en andere keer begint die wel 5x te piepen in nog geen 10km. Ik rijd hier nu toch al wel ff aardig wat km's mee rond. Ik dacht zelf aan d enoliesensor, maar nu ik dit gelezen heb, zijn de twijfels toch gekomen!



Ik zou zelf even oppassen. Straks is er niet genoeg oliedruk..
Afbeelding
Avatar gebruiker
broodplank
Stalker
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 6 mei 2011 08:38:53

Re: Vastgelopen motor tijdens winterperiode

Berichtdoor 4wood » 7 feb 2012 17:48:57

Ben er vanmiddag achter gekomen dat me blok olie eruit heeft gegooid.
Via de peilstok naar mijn ontdekking, Oorzaak ga van een bevroren leiding uit.
Heb ook last van de "Mayonaise" op de oliebijvuldop.
Rij dagelijks korte ritjes, van huis naar werk +- 5min.
Motor is dan nog zeker niet warm.
Dus auto laten staan of goed warm laten lopen op de snelweg?
Groeten!
4wood
Nieuw lid
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 30 apr 2010 21:35:11

Re: Vastgelopen motor tijdens winterperiode

Berichtdoor Dennis_ » 7 feb 2012 18:18:30

4wood schreef:Ben er vanmiddag achter gekomen dat me blok olie eruit heeft gegooid.
Via de peilstok naar mijn ontdekking, Oorzaak ga van een bevroren leiding uit.
Heb ook last van de "Mayonaise" op de oliebijvuldop.
Rij dagelijks korte ritjes, van huis naar werk +- 5min.
Motor is dan nog zeker niet warm.
Dus auto laten staan of goed warm laten lopen op de snelweg?
Groeten!


Fietsen! :mrgreen:
Avatar gebruiker
Dennis_
Opper spammer
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 22 nov 2008 18:28:49
Woonplaats: Dordrecht

Re: Vastgelopen motor tijdens winterperiode

Berichtdoor emielvanputten » 7 feb 2012 18:39:10

4wood schreef:Ben er vanmiddag achter gekomen dat me blok olie eruit heeft gegooid.
Via de peilstok naar mijn ontdekking, Oorzaak ga van een bevroren leiding uit.
Heb ook last van de "Mayonaise" op de oliebijvuldop.
Rij dagelijks korte ritjes, van huis naar werk +- 5min.
Motor is dan nog zeker niet warm.
Dus auto laten staan of goed warm laten lopen op de snelweg?
Groeten!



standkachel.

en nu serieus of warm laten worden of laten staan, een keer maakt nog niet zoveel uit, maar met dit weer wil je wel dat je moter en alles warm wordt
(Google chrome heeft de spelling gecontroleerd, spellings klachten gaarne melden bij Google.nl)
(Voor fouten in de grammatica gaarne mijn ouders en scholen aanschrijven)

ex-eigenaar van een Lupo 1.0 uit 01-2000 Kleur: Tornadorood LY3D
ex-eigenaar van een Lupo 5L 1.4 FSI uit 04-2004 Kleur: Blau-Antrazit Pearl LC7V
eigenaar van een Lupo 1.2TDI 3L uit 07-2004 Kleur: Revenna blauw pearl LC5J

Afbeelding
Avatar gebruiker
emielvanputten
Opper spammer
 
Berichten: 1931
Geregistreerd: 16 apr 2007 15:33:31
Woonplaats: Purmerend

Re: Vastgelopen motor tijdens winterperiode

Berichtdoor Broere » 20 jun 2016 19:17:51

Wat kost zo'n set
Broere
Nieuw lid
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 7 jun 2016 19:33:07

Re: Vastgelopen motor tijdens winterperiode

Berichtdoor emielvanputten » 20 jun 2016 21:08:59

inbouw bij bedrijf ongeveer 2200euro.
ik heb de inbouw zelf gedaan en was 500 euro kwijt voor een set
(Google chrome heeft de spelling gecontroleerd, spellings klachten gaarne melden bij Google.nl)
(Voor fouten in de grammatica gaarne mijn ouders en scholen aanschrijven)

ex-eigenaar van een Lupo 1.0 uit 01-2000 Kleur: Tornadorood LY3D
ex-eigenaar van een Lupo 5L 1.4 FSI uit 04-2004 Kleur: Blau-Antrazit Pearl LC7V
eigenaar van een Lupo 1.2TDI 3L uit 07-2004 Kleur: Revenna blauw pearl LC5J

Afbeelding
Avatar gebruiker
emielvanputten
Opper spammer
 
Berichten: 1931
Geregistreerd: 16 apr 2007 15:33:31
Woonplaats: Purmerend

Vorige

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten