Seat Arosa 1.4 44KW tuning voor beginners (tips)

Alles over het motorische gedeelte. Spruitstukken etc.

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

Seat Arosa 1.4 44KW tuning voor beginners (tips)

Berichtdoor beunhaas 1.4 » 20 jan 2016 17:46:20

hallo,

ik heb nu al een tijdje een Seat Arosa 1.4 44KW uit het jaar 2000.
ik ben een echte beunhaas en vind het heerlijk om er lekker zelf er aan te sleutelen.
nou ben ik redelijk in het vervangen van onderdelen en reparaties uitvoeren.
Maar ik heb helemaal geen verstand van het tunen van dit mooie beest iemand tips waar mee ik moet beginnen en waar ik die onderdelen dan kan vinden.

ook ben ik ben nieuwsgierig naar een turbo voor de 1.4 44KW maar vraag me af of dat wel kan voor deze variant.
jullie kunnen mij vast wel meer vertellen of tips geven

alvast bedankt !
beunhaas 1.4
Nieuw lid

Re: Seat Arosa 1.4 44KW tuning voor beginners (tips)

Berichtdoor ThaSnipe » 21 jan 2016 07:51:57

Ik heb me enigsinds verdiept in het turbo gedeelte van de 1.4. Dit is je 'enige' efficiente manier om meer pk's te krijgen. Maar ook hier gaan een hoop centen in zitten, denk aan n uitlaat manifold, turbo zelf, intercooler, nieuwe ecu tune, andere uitlaat en eventueel andere injectoren. En dan vergeet ik vast nog wel wat :lol:

De turbo komt van een opel, het manifold kan je uit een polo halen etc. Denk er wel aan dat als je een AUD motorblok hebt (zoals ik helaas) je er meer geld in moet gaan steken, gezien daarvoor minder passende aftermarket onderdelen zijn. Dus dat wordt een hoop op maat laten maken.

Dit is tot zover mijn wijsheid, mocht ik iets zeggen wat niet klopt dan hoor ik het graag :D
ThaSnipe
Newbee stage 2

Berichtdoor H A N S » 21 jan 2016 19:19:35

Welkom!

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen... het ''opvoeren'' van een Arosa/Lupo is dermate prijzig dat ik bijna wil zeggen: doe het niet.
Vooral als je inderdaad de 1.4 AUD MPI hebt, is het prijsschieten.
Hier in Nederland wordt het dan ook nauwelijks gedaan, in Engeland doen ze het meer, met name een compressor is daar vaak erg in trek.

Zelf heb ik ook een 1.4 (MPI) die ik aardig wat pk's extra heb kunnen geven, maar de kosten vandaag de dag wegen niet meer op tegen de waarde van de auto zelf.
Als je een leuk vlot autootje wil, koop dan de sport of GTI.

Grz,
Hans
Cars:
Seat Arosa 1.4 8v
VW Lupo 1.6 16v GTI
Citro├źn Xantia 1.8 16v
H A N S
Moderator

Berichtdoor Johan 3L » 21 jan 2016 20:05:58

Kan het niet simpeler?
Als je sneller wil rijden dan een Lupo kan, koop dan een auto die wel sneller rijdt.
Johan 3L
Freak

Berichtdoor ThaSnipe » 22 jan 2016 00:56:17

Dat lijkt me wel de meest slimme optie. Tuurlijk is het gaaf om zo'n klein bakkie te hebben met veel pk's, maar voor dat geld kan je een hoop andere auto's kopen.

Denk er ook aan dat een 8 klepper de kleine remschijven heeft en je die niet zomaar kan upgraden. Je moet dan naar onderdelen van 16 klepper gaan zoeken...
ThaSnipe
Newbee stage 2

Berichtdoor MeerArosa » 22 jan 2016 07:26:31

Het oudere AEX-motorblok is iets makkelijker, hiervoor is meer verkrijgbaar, maar dan nog is het geen makkie. Denk dat alle onderdelen bij elkaar ongeveer net zoveel kosten als een 1.8T-motorblok. Dat beide veel werk, bij beide moet je er aan denken het onderstel en remmen aan te passen, moet je zo goed als zeker langs de RDW (ivm vermogenstoename van meer dan 20%). Volgens mij zijn er in Nederland in de afgelopen 10 jaar meer Lupo's/Arosa's voorzien van een 1.8T, dan een turbo op een 1.4 (ik herinner mij er twee).

Bij tuning voor beginners in een luchtfilter en uitlaat de meest logische start, hierbij zal je (gevoelsmatig) meer vermogen hebben (valt op de rollenbak nog weleens tegen). Chiptuning kan ook, maar daarover zijn de mening verdeelt, maar diegene die het verkopen beloven toch zo'n 5% meer vermogen. Met betere schokbrekers, vering, remschijven en remblokken kan je meer genieten van het beschikbare vermogen, dat hoeft niet gelijk de wereld te kosten.

Met 60 pk kan je ook een hoop lol beleven, zeker in een Arosa/Lupo, welke toch best leuk de hoek om wil. Maar wil je makkelijk meer vermogen, neem dan iets wat in basis al een turbo heeft.
Afbeelding
MeerArosa
Moderator

Berichtdoor ThaSnipe » 24 jan 2016 01:23:15

Ik zeg: schroefset, aftermarket anti-roll bars en polyurethaan bushings. Dan heb je nul vermogen meer maar kan je als een bezetene de bocht door. En geloof me, niks leuker dan een audi in de bocht voorbij vliegen :D
ThaSnipe
Newbee stage 2

Berichtdoor yordikoning » 7 apr 2016 14:33:58

MeerArosa schreef:Het oudere AEX-motorblok is iets makkelijker, hiervoor is meer verkrijgbaar, maar dan nog is het geen makkie. Denk dat alle onderdelen bij elkaar ongeveer net zoveel kosten als een 1.8T-motorblok. Dat beide veel werk, bij beide moet je er aan denken het onderstel en remmen aan te passen, moet je zo goed als zeker langs de RDW (ivm vermogenstoename van meer dan 20%). Volgens mij zijn er in Nederland in de afgelopen 10 jaar meer Lupo's/Arosa's voorzien van een 1.8T, dan een turbo op een 1.4 (ik herinner mij er twee).

Bij tuning voor beginners in een luchtfilter en uitlaat de meest logische start, hierbij zal je (gevoelsmatig) meer vermogen hebben (valt op de rollenbak nog weleens tegen). Chiptuning kan ook, maar daarover zijn de mening verdeelt, maar diegene die het verkopen beloven toch zo'n 5% meer vermogen. Met betere schokbrekers, vering, remschijven en remblokken kan je meer genieten van het beschikbare vermogen, dat hoeft niet gelijk de wereld te kosten.

Met 60 pk kan je ook een hoop lol beleven, zeker in een Arosa/Lupo, welke toch best leuk de hoek om wil. Maar wil je makkelijk meer vermogen, neem dan iets wat in basis al een turbo heeft.

Ken je toevallig iemand die wel chiptuning heeft gedaan en waar? Ik zag dat het hier kan: Proline Engineering, maar misschien ken jij andere adresje?
yordikoning
Nieuw lid

Keer terug naar Motorisch