Lupo 1.4 TDI vermogen valt weg bij doortrekken in 4 of 5

Alles over het motorische gedeelte. Spruitstukken etc.

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

Lupo 1.4 TDI vermogen valt weg bij doortrekken in 4 of 5

Berichtdoor Black-Beauty » 3 mei 2015 19:00:02

Ik heb een probleem gehad met mijn Lupo 1.4 TDI , qua vermogen.
Als ik de auto doortrek in de 4de of 5de versnelling richting de 3000 RPM valt plots het vermogen weg, ( lees turbo stopt ermee ). :(
Hij komt dan in een soort van noodloop terecht, echter dit wordt niet op het dashboard aangegeven.
Als je de motor stil zet en weer start is het probleem verholpen, zo snel als het is gekomen, is het ook weer weg.
Door het opnieuw starten geef je de motor een soort reset van het motormanagement systeem.
Ik heb me suf gezocht, op allerlei fora maar er uiteindelijk niets concreet over gelezen, dus ook geen oplossing, wel het probleem wat telkens wordt aangehaald, jammer genoeg. :!: :!:
Ik heb zowaar alles geprobeerd en onderzocht tot zelfs de turbo gedemonteerd en uit elkaar gehad omdat ik dacht dat de schoepen verstelling vast zou zitten.
Nou mooi niet, er zit geen schoepen verstelling op, afijn turbo compleet gedemonteerd en schoon gemaakt, alles lag er nu toch naast en gelijk de EGR afgedicht.
Ook het complete interkoeler systeem nagelopen ( slangen, aansluitingen, enz ) op lekkage, waardoor de druk zou kunnen ontsnappen, ook geen resultaat.
Plots kreeg ik een ingeving en zag een aantal dunne rvs leidingen lopen richting diverse ventielen.
Wat blijkt achteraf, de vuldrukregelklep vermoede ik dat deze niet goed afsloot.
Ik had een nieuwe besteld van Pierburg, onderdeel nummer : 7.21895.55.0 prijs 36,45 Euro , deze gemonteerd en het probleem is over.
Voor de montage dmv blazen getest en idd de oude liet bij een bepaalde druk lucht door t.o.v. de nieuwe, een deel van de klep was dus lek.
De vuldrukregelklep kan je vinden tegen het schutbord ter hoogte van waar de bestuurder zit.
Het is de meest rechtse, er zitten namelijk 3 van dit soort ventielen op een rij.
Er zitten 3 slangetjes aan met een clip tegen het eraf schieten, met een beetje kracht en draaien trek je deze er af, clip laten zitten, deze clip terug zetten zonder speciaal gereedschap is niet mogelijk.
Uitkijken want de onderste twee aansluitingen zijn van kunststof de bovenste van metaal en breken zo af.
Ik hoop dat een ieder wat heeft aan deze informatie.

Met vriendelijke groet, Cor.
Black-Beauty
Nieuw lid

Re: Lupo 1.4 TDI vermogen valt weg bij doortrekken in 4 of 5

Berichtdoor H A N S » 3 mei 2015 19:10:41

Bedankt voor deze nuttige info! :thumbsup:
Ook fijn voor je dat alles nu is opgelost.
Cars:
Seat Arosa 1.4 8v
VW Lupo 1.6 16v GTI
Citro├źn Xantia 1.8 16v
H A N S
Moderator

Re: Lupo 1.4 TDI vermogen valt weg bij doortrekken in 4 of 5

Berichtdoor Black-Beauty » 5 mei 2015 20:24:34

Hoi Hans, ja graag gedaan hoor, zoals eerder aangegeven je leest er veel over maar helaas geen directe oplossingen.
Hoop dat personen die het zelfde probleem hebben er hun voordeel mee kunnen doen. :thumbup:
Black-Beauty
Nieuw lid

Keer terug naar Motorisch