Nieuwe speakers gezocht

In Car Entertainment

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

Nieuwe speakers gezocht

Berichtdoor ThaSnipe » 4 feb 2015 11:38:05

Hey guys,

Sinds afgelopen donderdag ben ik eindelijk in het bezit van een Arosa uit 2003.
Dingetje ziet er van buiten echt uit als nieuw, en het interieur is ook bijna spot-on.

Nou heb ik enkel al een nieuwe radio uitgezocht, maar deze paste niet (ivm draden die omgewisseld moeten worden).
En vervolgens open ik de deurpanelen die van binnen helemaal vol zitten met ducttape..
De vorige eigenaar heeft er een rotzooitje van gemaakt.

Nou heb ik uberhaupt het gevoel alsof er wat mis is met de bedrading. Toen ik de auto kocht had ik al zo'n gevoel alsof enkel de tweeters werkte, maar mijn gevoel was terecht, de linker speaker in de deur was overleden. Echter is de rechter nog in bijna nieuwstaat...

Hoe zitten de speakers in de deuren nou eigenlijk aangesloten. Lopen deze draden naar de tweeters (of andersom) en komen ze zo als het ware als '1 speaker' aan bij de radio ? Zo ja, waar gaat het mis dat ik enkel tweeters hoor, en niet de normale speakers ? En als ik op zoek ga naar nieuwe speakers, wat voor'n maten zoek ik ? Ik lees op het forum over addapterringen met 16,5 cm speakers. Maar bij mij zaten er 17 cm speakers in, zonder adapterringen ?

HELP ! :cirkel
ThaSnipe
Newbee stage 2

Re: Nieuwe speakers gezocht

Berichtdoor Yor » 4 feb 2015 15:42:05

Er lopen 4 stekkers naar elke speaker. Je kunt dus in principe gewoon gebruik maken van de bestaande bedrading.

Je hebt inderdaad 16.5 cm speakers nodig, met adapterringen. Of de 17cm ook past zou ik niet weten. Ik gok er erop
dat het net gaat icm met het raam.
Yor
Opper spammer

Berichtdoor emielvanputten » 4 feb 2015 16:11:33

Ik gok dat het niet kan. De speakerbak zal vrees ik niet passen
Let op de diepte van inbouw.. anders gaat je raam niet meer open

Zelf een setje van rockfort fosgate er in. Klinkt prima. Ik heb overigens wel de deur gedempt.
emielvanputten
Opper spammer

Berichtdoor Lukoo » 4 feb 2015 17:00:04

ikzelf had bij het vervangen van de radio en de speakers ook de kabels gelijk vervangen.

net als Emiel had ik ook een setje van Rockford Fosgate erin zitten.
mijn set had een rode en zwarte kabel van de radio naar de woofer lopen, en de woofer had weer 2 plugjes waar de tweeters in geplugt werd.

voorbeeld plaatje:
Afbeelding

zoals je ziet komen dan de onderste kabels van de radio, en boven de woofers lopen door naar de tweeters
Lukoo
Freak

Berichtdoor ThaSnipe » 7 feb 2015 18:33:46

Hartstikke bedankt voor de antwoorden!

Als ik mag vragen, vanwaar dan de adapterringen ? Aangezien de speakers die ik nu had die ook niet hadden ?
Is dit zodat de speakers verder naar binnen vallen (en dus verder van het raam) ?
Laatst bijgewerkt door ThaSnipe op 9 feb 2015 22:00:43, in totaal 1 keer bewerkt.
ThaSnipe
Newbee stage 2

Berichtdoor DaveyK » 8 feb 2015 19:29:02

Jup. De kans is groot dat je anders je ramen niet meer volledig open krijgt.
Afbeelding
DaveyK
Beheerder

Berichtdoor ThaSnipe » 9 feb 2015 22:00:29

Oke helemaal top. Ik ga een beetje om me heen kijken naar wat voor'n speakertjes het gaan worden !

Als ik het goed begrijp ben ik met dit setje wel helemaal compleet?
https://www.conrad.nl/nl/aiv-luidspreke ... 65840.html
https://www.conrad.nl/nl/aiv-luidspreke ... 79148.html
ThaSnipe
Newbee stage 2

Berichtdoor Peli » 10 feb 2015 00:01:35

Die tweede wel de eerste zou ik niet durven zeggen. Ligt aan de afmetingen in de deur.
Huidige auto
Lupo GTI, zwart

Verleden
Suzuki Samurai, groen, voor de fun
Audi 80 GT, rood, dagelijks
Peli
Newbee stage 2

Berichtdoor mischa72 » 25 maart 2016 22:13:19

Sorry voor de schaamteloze spam :oops:

Ik weet niet of je nog steeds zoekende bent, maar kijk eens hier voor frontspeakers en hier of hier voor achterspeakers.

Voor deze frontspeakers heb je geen ringen nodig en mocht je die volgens andere leden wel nodig hebben, heb ik nog wel een setje ringen erbij. De JBL 2-weg coax heb ik in mijn Lupo gehad en klonk erg goed, de 3-weg coax had ik in een Starlet die ik na de Lupo had en die klonk nog beter. Wil je nog een en ander versterken, heb ik eventueel deze nog voor je. Hiermee heb je een complete set die je auto omtovert tot een zeer goed klinkend geheel. Heb je interesse in voor- en achterspeakers en de versterker, bepalen we samen een mooie prijs.

Kabels heb ik eventueel ook nog wel voldoende voor je, zodat je thuis meteen aan de slag kan. De originele bekabeling stelt namelijk niet veel voor :roll: .

Groeten,
Mischa
mischa72
Freak

Keer terug naar I.C.E.