Constante stroom?

In Car Entertainment

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

Constante stroom?

Berichtdoor Quintuhn » 26 okt 2014 21:41:37

Goedenavond alle!

Ik heb me zojuist voorgesteld in het voorstel topic (voor de geintresseerde:http://www.lupoclub.nl/phpbb/viewtopic.php?f=6&t=13847)
Ik heb pas een nieuwe radio in mijn luupje gezet (tweedehands van een vriend/automonteur), gaat hier om een JVC KD-R312. Ging mij puur om de AUX aansluiting die erin zit. Enfin, zo gezegd zo gedaan. Ik dat ding erin zetten. Ik was al blij verast, want er waren dezelfde stekkers als de vorige radio, appeltje eitje dus. Contact aangezet, getest en alles werkte prima. Allerlei instellingen erin gezet enz enz. Dag later stap ik in de luup, vol verwachting zet ik de radio aan en ja hoor, je verwacht het al. Al de instellingen eruit. Wat ik toen gezegd heb bespaar ik jullie even :lol:. Maargoed, even internet doorgespit en wat ik al verwachtte, het ligt dus waarschijnlijk aan de constante stroom die naar het geheugen gaat (verbeter mij als ik t fout heb :oops: ). Zo simpel als de oorzaak gevonden was ook de oplossing: rode en gele draad omwisselen....... Ik de radio er uitgehaald, gekeken en ook deze gaan jullie al verwachten: geen gele draad.. Ik ben een absolute no-no op het gebied van elektronica/audio dus ik hoop dat jullie de oplossing kunnen bieden :P

Een foto van de radio:
Afbeelding
Fototje van mijn radio
Afbeelding
Foto van een voorbeeld wat ik gevonden had
Afbeelding

zoals jullie zien heb ik niet van die plastic overloopjes waar je de gele en rode draad in kan omwisselen. Ook heb ik geen gele draad??!!!

Hopelijk is t simpel op te lossen :lol: alvast bedankt!!

Quintin
Quintuhn
Newbee stage 2

Re: Constante stroom?

Berichtdoor emielvanputten » 26 okt 2014 22:02:29

Onderste foto

Ik zie een gele en een rode draad.. En ik zie plastic hoesjes om de stekkers heen die je kan wisselen...
emielvanputten
Opper spammer

Berichtdoor Quintuhn » 26 okt 2014 22:07:19

emielvanputten schreef:Onderste foto

Ik zie een gele en een rode draad.. En ik zie plastic hoesjes om de stekkers heen die je kan wisselen...

Als je de tekst boven de foto had gelezen is het een foto die ik als voorbeeld had gevonden :lol: is dus niet mijn eigen auto :wink:

Quintin
Quintuhn
Newbee stage 2

Berichtdoor DaveyK » 26 okt 2014 22:08:47

Een gele draad zie je inderdaad niet op de originele stekkers. Normaal zie je een gele en rode draad bij de kabel die bij de autoradio wordt geleverd. Echter zie ik dat je bij deze radio de kabels direct in de autoradio stopt. Dan gaat dat lastig....

Je zou zo'n kabel kunnen kopen: http://www.allekabels.nl/autoradio-kabe ... wagen.html

Dan is het kwestie van rood en geel doorknippen en even solderen (hoef je niet je originele kabels te slopen). Of misschien hebben andere webshops wel een Volkswagen ISO stekker waarbij je rood en geel makkelijk kunt omwisselen?
Afbeelding
DaveyK
Beheerder

Berichtdoor DaveyK » 26 okt 2014 22:12:13

Kijk, deze heeft makkelijke pluggen om rood en geel om te draaien: http://www.tme.eu/nl/details/zrs-iso-is ... carmedia/#
Afbeelding
DaveyK
Beheerder

Berichtdoor Quintuhn » 26 okt 2014 23:37:27

DaveyK schreef:Kijk, deze heeft makkelijke pluggen om rood en geel om te draaien: http://www.tme.eu/nl/details/zrs-iso-is ... carmedia/#

Je bent geweldig! Ga van de week ff kijken of ze er zo een hebben bij de plaatselijke autospeciaalzaak en anders bestel ik ze daar. Bedankt voor je snelle bericht :thumbsup: :thumbsup:

Quintin
Quintuhn
Newbee stage 2

Berichtdoor emielvanputten » 26 okt 2014 23:40:00

Ik zie.... Kwam door de wijn..

Andere ISO kabel zou de oplossing zijn... Zoals boven al vermeld wordt
emielvanputten
Opper spammer

Berichtdoor Quintuhn » 27 okt 2014 17:13:10

emielvanputten schreef:Ik zie.... Kwam door de wijn..

Andere ISO kabel zou de oplossing zijn... Zoals boven al vermeld wordt

Kan gebeuren :thumbsup:
Quintuhn
Newbee stage 2

Berichtdoor Quintuhn » 27 okt 2014 17:30:18

DaveyK schreef:Kijk, deze heeft makkelijke pluggen om rood en geel om te draaien: http://www.tme.eu/nl/details/zrs-iso-is ... carmedia/#

Iemand misschien ervaring met dat TME? komt uit Polen en voorderest kan ik er weinig nuttige info over vinden. Uiteraard staan er op de site leuke verhalen, maar hoe is de kwaliteit en leveren ze überhaupt wel :lol:
Quintuhn
Newbee stage 2

Berichtdoor DaveyK » 27 okt 2014 18:45:32

Quintuhn schreef:

Iemand misschien ervaring met dat TME? komt uit Polen en voorderest kan ik er weinig nuttige info over vinden. Uiteraard staan er op de site leuke verhalen, maar hoe is de kwaliteit en leveren ze überhaupt wel :lol:

Heb er geen ervaring mee. Kwam toevallig de website tegen via Google Images. Ik zou die stekker gewoon lekker bij een Nederlandse webshop bestellen. :wink:
Afbeelding
DaveyK
Beheerder

Berichtdoor Quintuhn » 27 okt 2014 19:45:58

DaveyK schreef:
Quintuhn schreef:

Heb er geen ervaring mee. Kwam toevallig de website tegen via Google Images. Ik zou die stekker gewoon lekker bij een Nederlandse webshop bestellen. :wink:

Ja ik denk dat dat ook maar het beste is :mrgreen:
Quintuhn
Newbee stage 2

Berichtdoor Quintuhn » 2 nov 2014 16:39:21

Afgelopen vrijdag even een kabeltje gehaald en rood en geel omgedraaid. Hij heeft nu inderdaad constante stroom en alles wordt dus opgeslagen :thumbsup:
Enige nadeel is dat de radio niet meer automatisch uitgaat als het contact eraf gaat, maar dit is een kwestie van wennen :foei
Bedankt voor alle hulp :D :D

Quintin
Quintuhn
Newbee stage 2

Berichtdoor DaveyK » 2 nov 2014 18:37:10

Gaat je radio ook niet uit als je de sleutel eruit haalt? Of bedoel je dat?
Afbeelding
DaveyK
Beheerder

Berichtdoor Quintuhn » 3 nov 2014 15:46:11

DaveyK schreef:Gaat je radio ook niet uit als je de sleutel eruit haalt? Of bedoel je dat?

Ja dat bedoelde ik inderdaad, als de sleutel eruit is blijft hij gewoon spelen

Quintin
Quintuhn
Newbee stage 2

Berichtdoor LupoAHT » 3 nov 2014 21:03:24

Als het goed is zit er in je aanvoerkabel zowel een 'constante plus' als een zgn. 'geschakelde plus', die laatste loopt over het contactslot en geeft geen stroom meer af als je contactsleutel er uit is ...

Een radio heeft beide nodig, een constante plus op de 'gele' ingang (die je instellingen vasthoudt) en een geschakelde plus op de normale 'rode' voeding (waardoor je radio uitgaat als je de contactsleutel eruit haalt)

Als ik je beschrijving goed lees heb je idd beide kabels in je aanvoerkabel :
... in 1e instantie waren beide (geel en rood) aangesloten op de geschakelde plus ... en daardoor verloor je je instellingen
... in 2e instantie zijn beide (geel en rood) aangesloten op de constante plus ... en gaat je radio niet meer uit

Er is dus iets mis met de schakeling in je verloopkabels :
Je zult dus met een spanningzoeker in je aanvoerkabel moeten meten welke kabel "constante plus" heeft en welke "geschakelde plus" en die 2 draden selectief moeten aansluiten op resp de 'gele' en de 'rode' ingang aan de achterzijde van je radio ; welke dit precies zijn staat in de gebruiksaanwijzing van je radio ...
"meten is weten" en dit is echt niet ingewikkeld :wink:
LupoAHT
Wannabe stalker

Volgende

Keer terug naar I.C.E.