Te koop

Alle gesloten verkoop/gezocht topics zullen hierin geplaatst worden.

Moderators: DaveyK, red lupo, Coleta, MeerArosa, H A N S

Te koop

Berichtdoor bas » 20 dec 2009 22:33:01

Helaas is door olieprobleem de motor vastgelopen. Daarom te koop voor 2000 euro keurige jazz blue VW LUPO 1.4 (benzine) met 88.000 km op de teller. Bouwjaar is 1999. :boom

Aanvulling: het is een 75 PK 16V motor stof bekleding (blauw) geen airco verder redelijk standaard.
Laatst bijgewerkt door bas op 21 dec 2009 12:20:59, in totaal 1 keer bewerkt.
bas
Nieuw lid

Re: Te koop

Berichtdoor MeerArosa » 20 dec 2009 23:11:09

Beste Bas,

Leuk dat jij hier een Lupo aanbiedt. Vervelend dat je motorblok is vastgelopen, ik begrijp dus dat je een Lupo aanbiedt waar niet direct mee gereden kan worden. Het is dus een auto met wat werk. Misschien handig om dan meer over die auto te vertellen, kunnen de mensen hier beoordelen of het de moeite waard is om geld en tijd in jouw Lupo te steken. Misschien kan iemand hem goed gebruiken voor onderdelen, maar dat kunnen we op deze manier niet beoordelen.

Dus wat foto's. Informatie over het motorblok (1.4 8v met 60 pk/ 1.4 16v met 75 pk / 1.4 16v met 100 pk). Uitrusting (airco, kleur van het interieur/bekleding, elektrische ramen, .....). Hoe slecht is het motorblok. Enz.

Oja, het had natuurlijk nog leuker geweest als je hier had aangemeld toen je nog plezier had van je Lupo.
Afbeelding
MeerArosa
Moderator

Berichtdoor H A N S » 20 dec 2009 23:21:07

Hoi, welkom hier!

Zo te lezen ben ook jij (of beter gezegd je lupo) slachtoffer geworden van de kou.
Het is bekend dat (in een enkel geval) de motor bij lagere temperaturen de olie niet rond kan pompen, omdat de leidingen zijn bevroren.
Verschillende personen van het forum hebben dit al mee gemaakt.
Er bestaat een aanpassing voor het systeem, om dit in de toekomst uit te kunnen sluiten.
Ik weet het niet meer precies, maar als dit jou probleem is, dan kun je hier nog aanspraak op maken bij de dealer dacht ik.
Hier op het forum moet ergens nog wel wat informatie over dit onderwerp te vinden zijn.

Edit: Link

Grz,
Hans
Cars:
Seat Arosa 1.4 8v
VW Lupo 1.6 16v GTI
Citroën Xantia 1.8 16v
H A N S
Moderator

Berichtdoor bas » 21 dec 2009 09:02:00

Hi Hans, dank voor je bericht. Ik ben ervan overtuigd. De auto had 2 dagen niet gereden en stond buiten in de vrieskou. Olie was de dag ervoor door mij nog gecontroleerd en bijgevuld met hele dure synthetisch olie precies volgens het boekje. Auto rijdt altijd korte ritjes dus wat ik ervan gelezen heb klopt deze diagnose precies. Ik heb een pech en dat is dat de auto 10 jaar en 10 maanden is. Ik denk dat ik geen coulance kan verwachten. Het is wel shit. Want het was altijd een mooi karretje dat heerlijk reed. Als er iemand is die een idee of een tip heeft, in houd me aanbevolen. :(
bas
Nieuw lid

Berichtdoor sand-r » 21 dec 2009 16:41:18

Wat vraag je ervoor dan?
2000 3L TDI
1959 VW 1200
Mijn Marktplaats-advertenties
sand-r
Opper spammer

Berichtdoor bas » 21 dec 2009 17:12:11

Geheel compleet met alle toebehoren (en een reserve band nieuw afgelopen vrijdag gekocht!) totaal voor: 2000 euro staat ie voor je [img]deur[/img]. Ik weet niet hoe ik een foto van mijn auto bij dit bericht kan voegen anders deed ik het.
bas
Nieuw lid

Berichtdoor 1dieseltje » 21 dec 2009 23:34:47

Hebben alle type's hier last van? Hans Arosa?
Mijn dochter heeft n 2003 1.4 44kw Lupo.
Hoe gaat dat dan? Gelijk na het starten,of tijdens het rijden dat die alle olie eruit spuit ofzo?
Dit vind ik nu echt een zeer goede reactie van je.

gr Jonnie
1dieseltje
Nieuw lid

Berichtdoor H A N S » 22 dec 2009 00:59:26

Hoi Jonnie,

Eigenlijk kan iedere motor hiermee te maken krijgen, maar het punt is dat het bij ''onze'' motoren te vaak voor is gekomen zeg maar.

Het probleem is dat de olie in je blok vanaf de start al niet rondgepompt kan worden, omdat de leidingen dichtgevroren zitten.
Eigenlijk zit het vanaf de start dus eigenlijk al fout, maar je motor heeft dit nog niet direct door, waardoor je het zelf ook niet opmerkt.
De olie die op dat moment nog in je blok aanwezig is en dus ook niet weg kan, wordt na de start heel snel warm waardoor je op een later moment ineens een signaal/melding krijgt op je klokkenwinkel (rood olielampje).
In de meeste gevallen proberen de mensen na die melding nog snel even door te rijden totdat ze ergens veilig kunnen parkeren of door terug te rijden ofzo, maar daar zit hem dus net de fout.
Op het moment dat hij die melding geeft, zit hij eigenlijk al op een cruciaal punt.
Als je toch blijft doorrijden wordt de motor van binnen zo warm (je zuigers kunnen immers niet meer met ''verse'' olie gesmeerd worden), dat je motor uiteindelijk dus zal vastlopen.
Het enigste wat je kan doen, als je die melding krijgt, is je auto onmiddelijk aan de kant zetten en je motor uitzetten.
Het probleem is alleen, dat dit het probleem zelf niet oplost, je zit immers nog steeds met die bevroren leidingen, maar je bent uiteindelijk erger voorkomen.
Het is dus niet zo dat je olie verliest, maar het kan dus gewoon niet circuleren.

Het probleem zit hem ook vooral in de hoeveelheid water dat er bij je olie zit toegevoegd.
Dat er zich water bij je olie vormt is normaal, daar ontkom je niet aan (condens).
Zoals je zelf wel zal weten, is water zwaarder als olie, waardoor de olie gaat drijven.
Het beetje water dat zich dan onderin je systeem bevind, zal dan ook bij lage temperaturen bevriezen, met dichtgevroren leidingen als gevolg.

Als je vaak lange stukken rijd, dan verdampt tijdens het rijden normaal gesproken dit aanwezige water, waardoor je enkel pure olie over houd.
Rijd je vaak korte stukken, dan krijgt het aanwezige water niet de mogelijkheid om te verdampen, waardoor dit zich alleen maar blijft ophopen.
En wat is nu wel lang genoeg en wat niet vraag je je dan natuurlijk af... om dat te kunnen zien moet je aan de onderkant van je olievuldop kijken.
Als je motor telkens warm genoeg wordt is hier niks aan te zien, maar komt je motor telkens niet aan de juiste temperatuur, dan is dit te zien aan de zogenaamde sludge, een soort mayonaise-achtige substantie die zich onder je dop hecht.
Soms is hier ook aan te zien of je koppakking lek is of niet, maar daar gaan we in dit geval niet vanuit. :wink:

Met mijn Lupo GTI (wordt op dit moment opgeknapt) is er in de meeste gevallen ook korte afstanden mee gereden en dit is dan wat je vervolgens ziet:

Afbeelding

Maar nu is er dus door volkswagen een systeem in omloop dat bevriezing deels zou moeten verhelpen.
Ik heb het zelf nog nooit in het echt gezien, maar er is dus blijkbaar een verwarmingselement in omloop die je systeem zo verwarmt, dat het aanwezige water niet meer de mogelijkheid krijgt om te bevriezen.
Er zullen altijd haken en ogen aan zitten wat betreft die coulanceregeling van VW, maar het systeem is zondermeer een verbetering.
Ik weet niet wat het kost als je het uiteindelijk toch zelf zou moeten betalen (heb het zelf eerlijk gezegt ook nog niet gemonteerd), maar het zal maar een fractie zijn van de mogelijke schade die je auto op zou kunnen lopen, zonder dit systeem.
Het is dat ik elke dag redelijk wat kilometers moet maken, waardoor ik buiten de risicogroep zou moeten vallen, maar ook ik begin eraan te denken om dit systeem gewoon te gaan monteren ( het kan immers nooit kwaad).

Veel tekst, maar ik hoop dat het zo wat duidelijk is.

Grz,
Hans
Cars:
Seat Arosa 1.4 8v
VW Lupo 1.6 16v GTI
Citroën Xantia 1.8 16v
H A N S
Moderator

Berichtdoor bas » 22 dec 2009 08:43:37

Hi Hans, ik laat mijn wagen naar de dealer slepen. Ik ben erg benieuwd hoe ze reageren en of ik mogelijk in aanmerking kom voor deze coulance regeling die eerder door VW is afgekondigd op dit vlak. Het is wel opmerkelijk dat VW nooit een bericht gestuurd heeft dat er een modificatie aan de motor uitgevoerd moetst worden. Wel jaarlijks van de dealer een APK oproep maar nimmer een berichtje hierover. Opmerkelijk toch. Ik houd je op de hoogte wat er gaat gebeuren. Gr. Bas
bas
Nieuw lid

Berichtdoor naatje » 28 dec 2009 17:38:15

Hallo allemaal.

ik ben nieuw hier op de lupo club:)
Ik heb nog niet zo lang een lupo, ik heb vorig jaar april me rijbewijs gehaald, en heb gelijk een lupo gekocht, ik wist al voor dat ik 18 werd al wat voor auto ik wilden.
Nu helaas wat ik hier allemaal al heb gelezen, is het mijn ook overkomen. Vorige week zaterdag was ik lekker aan het rijden in mijn luppie. Alleen inderdaad begon ineens de olie lampje te branden en alles te piepen, ik snap heus dat ik gelijk aan de kant moest, maar het was glad en ik kon nergens heen, en er zat nog iemand achter me te bumper kleven. Opeens kon ik niet meer sturen, remmen, en niet meer gassen. Dus ik me alarm lichten aan gezet. en snel aan de kant gezet, waar ik ook nog weg glipten omdat het zo glad was. Ik de moter kap opengedaan, en alles olie was er echt uit gespoten, alles zat onder de olie. Dus ja ik kon niet meer rijden gewoon me moter inelkaar gereden. Ik ben lid van de ANWB maar helaas niet voor in me eigen woonplaats, dus ja dat werd slepen.

Naar de garage gebracht en die legde me uit inderdaad dat het met de kou te maken had enzo. Ze konden het wel maken. Maar eerst moest alles besteld worden, en opzoek gegaan worden na een ander moter.

Vandaag een telefoontje gehad van de garage, dat ze een ander moter hadden gevonden, ze kunnen heb gelukkig maken. Daar ben ik wel heel blij mee natuurlijk, maar er zit ook een prijskaartje aan helaas natuurlijk. Hij is al 10 jaar oud, maar ik zelf heb hem nog maar 8 maanden.

En zou ik dit nog bij de Volkswagen dealer vergoed kunnen krijgen?????????????????????????????????????????

Ik ben echt dol op me autootje, want ik wou graag altijd een vw lupo in de kleur zwart met blauwe bekleden.
Vind eigenlijk wel jammer dat ze niet meer worden gemaakt.
naatje
Nieuw lid

Berichtdoor bas » 31 dec 2009 11:20:56

Bericht van de status:
Inmiddels heeft de dealer het bevestigd dat de motor dus is vastgelopen door een bevroren olie toevoer. Wat ik echt kwalijk vind, is dat wij wel jaarlijks een oproep van de dealer ontvingen voor de APK. Terwijl dit euvel bij VW bekend was is ons hier nimmer een bericht hierover gestuurd!
De dealer kan niet helpen. Ze moeten zich aan de de regels houden bla, bla, bla. De auto is 10 jaar en 11 maanden dus te oud, jammer dan. Een reddingsboei die ik dus net niet meer kan pakken. Ik zal nog een briefje naar PON sturen maar heb er wel een 'hard hoofd' in. Wat een katergevoel! Groet, Bas :cry:
bas
Nieuw lid

Berichtdoor Shag » 31 dec 2009 14:22:14

zuur... volkswagen mag toch wel op enige manier tegemoet komen.

Stuur anders je verhaal naar de redactie van autoweek. Met een beetje mazzel plaatsen ze het in de wekelijkse uitgave en reken maar dat PON dan vooraan staat eenenander goed te maken. Zoniet heb je in elk geval een poging gewaagd. Mag best in de publiciteit komen dit. Iedereen weet immers dat de dealers graag factureren en onnodig onderhoud uitvoeren, daar zijn ze sterk in. aanpakken die handel!
Pure Silver R53
Shag
Freak

Berichtdoor Eelmar » 5 jan 2010 19:52:17

ola, ook we zijn net lid van deze site. En helaas is de start geen goed nieuws bericht :( .

Sinds maandag doet onze Lupo het niet meer. Waarschijnlijk hetzelfde probleem.. We moeten nog wel van de garage de definitieve analyse krijgen, maar het lijkt verdacht veel op de eerdere gevallen.. Vastgelopen Motor.!.
Gisterenochtend dacht ik laat ik de Lupo eens sneeuw en ijsvrij maken en gelijk even laten draaien (had namelijk al even stil gestaan). Ook omdat we drie weken geleden problemen met de accu hebben gehad.
Gelukkig startte hij in 1 keer.. Ik de auto schoongemaakt en even naar binnen om spullen te pakken. Toen vond ik het verdacht stil (na ongeveer 10 min) buiten (Lupo stond nog wel op de oprit). Weer proberen te starten, maar bijna geen reactie.
Later door de VW mobiliteitsservice geholpen om Lupo weer te starten, maar hij had geen zin meer. Dus gesleept naar de garage. Na een dag zoeken nog geen uitslag, ga morgen maar eens bellen met het verhaal dat ik hieronder heb gelezen.

En ook proberen of dit onder de coulance regeling gaat vallen. Gezien de reactie van Bas weinig kans (onze Lupo is van Februari 1999).. Maar misschien kan er een gezamelijke actie naar Pon of de Autoweek opgestart worden..

Ik hou jullie op de hoogte. Wordt vervolgd.
Eelmar
Nieuw lid

Berichtdoor Shag » 5 jan 2010 21:16:13

Balen :shock:

Zou als de dealer / Pon niks onderneemt sowieso autoweek berichten. Nu staan jullie al met z'n 2en, dan sta je media-technisch gezien al stukken sterker natuurlijk. Volkswagens die er "bij bosjes" mee uit scheiden zijn natuurlijk geen goede reclame. Hou ons iig op de hoogte !!
Pure Silver R53
Shag
Freak

Berichtdoor Viona1401 » 5 jan 2010 21:52:53

Hallo allemaal,

Ik ben net lid geworden nadat ik jullie verhalen heb gelezen. Ook inderdaad met het slechte nieuws dat het motorblok is vastgelopen. Ik heb helaas geen Lupo, maar ik was dringend op zoek naar mensen die dit ook hebben meegemaakt. Ik heb een VW Polo 1.4 44Kw uit bwj: 2000. Mijn auto staat sinds gisteren bij de garage nadat de motor compleet was vastgelopen. Het is eigenlijk hetzelfde verhaal als Bas, Naatje en Eelmar. Vandaag hebben ze hem helemaal uit elkaar gehaald en helaas is het motorblok van voor tot achter overleden. Toen ik vanmiddag de monteur aan de telefoon had wees hij mij erop dat dit een soort van ''kwaaltje'' blijkt te zijn bij bepaalde bouwjaren. Hierna ben ik uiteraard op internet gaan zoeken en kwam ik op dit forum terecht en zo ook bij het artikel van Volkswagen uit 2003 over het smeersysteem van de olie. Ik weet nog niet helemaal zeker of het dit ''kwaaltje'' betreft hierover ga ik morgen even met de garage bellen. Ook ga ik dan contact opnemen met PON over hoe het nou precies zit met de regeling. Ik heb mijn auto nu bijna 2 jaar en is door mij niet dealer-onderhouden (vraag me namelijk af of dit een vereiste is voor de regeling) maar in het artikel geven ze wel aan dat ze eigenlijk een ''ondeugdelijk'' product hebben geleverd. Dus ben erg benieuwd wat ze zullen zeggen omdat mijn auto pas in augustus 2010 de 10 jaar oud grens passeert.

Ik wilde graag aan Bas, Naatje en Eelmar vragen of zij hun bevindingen op het forum willen blijven posten zodat we misschien wat aan elkaar hebben en ervaringen uit kunnen delen met betrekking tot de gang van zaken met de regeling?

Groetjes Viona
Viona1401
Nieuw lid

Volgende

Keer terug naar Archief